Starterslening weer terug

RIDDERKERK - De gemeente Ridderkerk zal in 2017 weer met startersleningen komen. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad heeft hier donderdagavond mee ingestemd. Alleen de VVD stemde tegen.

Een beperkt aantal starters op de woningmarkt kan volgend jaar met deze lening geholpen worden. Er is voorlopig een budget van 250.000 euro voor beschikbaar. Hiermee kunnen naar verwachting twaalf startersleningen van ± 20.000 euro afgesloten worden. Ze zijn bedoeld voor starters op de woningmarkt die een appartement tot 140.000 euro kopen. Wethouder Volbregt Smit ziet het als een steuntje in de rug voor jongeren die de financiering net niet rond krijgen.  Het terugbrengen van de starterslening stond in de verkiezingsprogramma's van SGP, CDA, PvdA en Partij 18Plus. Het was ook opgenomen in het coalitieakkoord, maar het was lang onduidelijk of het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) deze leningen zou blijven faciliteren.

Unaniem is de raad ook akkoord gegaan met zogenoemde blijversleningen. Met deze lening kunnen woningeigenaren investeringen doen voor woningaanpassingen, zodat ze langer in hun eigen huis kunnen blijven wonen.