Kerk met historie van zeven eeuwen

RIDDERKERK - "Hoe meer je van de geschiedenis van deze kerk weet, hoe meer je van deze kerk gaat houden" zei dominee A.H. Groen maandagavond bij de presentatie van het boek over "De kerk over de brug" in Rijsoord. Auteur Kees Brinkman dook in de rijke historie van de kerk aan de Rijksstraatweg, waarvan de historie teruggaat tot 1334.
"In de Zwijndrechtse waard waren rond 1350 zeven kerken. Alleen de kerk in Rijsoord wordt genoemd in oorkonden uit 1334 en 1336" ontdekte Brinkman, die als Heerjansdammer bijzonder geïnteresseerd is in de geschiedenis van de kerken in deze regio. Voor zijn boek over de oorspronkelijk katholieke, maar sinds 1580 protestantse kerk van Rijsoord deed de schrijver uitgebreid archiefonderzoek. Ook sprak hij met dorpsbewoners en de mensen die nu verantwoordelijk zijn voor het onderhoud en de staat van de dorpskerk, die sinds 1969 de status van rijksmonument heeft. Het gebedshuis is overigens niet de oorspronkelijke kerk op deze plek. In 1832 werd de middeleeuwse kerk gesloopt. De westelijke gevel, waarop de toren rustte, stond op instorten en het gebouw had vele andere gebreken. Naast de historie van de bouw en het interieur brengt Brinkman ook de predikanten met hun kerkhistoriën voor het voetlicht. "In zeven eeuwen is er natuurlijk veel gebeurd. Alleen in de historie van de Roomse jaren zitten gaten, maar met de informatie die er is heb ik toch nog een goed beeld kunnen geven."
Der uitgave van het rijk geïllustreerde boek (140 pagina's) is mede mogelijk gemaakt door de Stichting Fonobori en het Wijkideeteam Rijsoord. Op vrijdagavond 2 december (van 19.00 tot 20.00 uur) en zaterdagmorgen 3 december( van 10.00 tot 11.00 uur) kan men de uitgave voor € 12,50 kopen in De Hoeksteen.
Het boek is ook te bestellen via: maarten.vanderstaay@gmail.nl.