Burgemeester Attema schrijft haar brief in het kader van de schrijfactie van Amnesty International.

Pleidooi voor vrijlating

RIDDERKERK - Burgemeester Anny Attema heeft vrijdagmiddag een brief geschreven naar president Aliyef van Azerbeidzjan. Daarin pleit zij voor de vrijlating van twee studenten, die op 19 mei 2016 werden gearresteerd in Bakoe en sindsdien vastzitten. Qiyas Ibrahimov en Bayram Mammadov worden valselijk beschuldigd van drugsbezit. De twee werden gemarteld omdat ze weigeren een schuldbekentenis te tekenen. Hun aanhouding volgde na een politiek protest door middel van het spuiten van graffiti.

De burgemeester schreef de brief ter gelegenheid van de Dag van de Mensenrechten. Op deze dag, 10 december, organiseert Amnesty International elk jaar een schrijfactie. Ook de Ridderkerkse afdeling van Amnesty doet hieraan mee en nodigde burgemeester Attema ook een brief te schrijven. Ze schreef naast de brief aan de Azerbeidjaanse president ook een persoonlijke groet op een kaart voor de twee jongeren.

Schrijven op kerstmarkt

Brieven schrijven is Amnesty's meest beproefde actiemethode. Postzakken vol brieven, afkomstig uit alle delen van de wereld, maken indruk. Een brief of e-mail kan het leven van iemand veranderen. Over een periode van meer dan 50 jaar zijn reeds meer dan 40.000 mensen vrijgelaten uit de gevangenis dankzij Amnesty's brievenschrijvers. Vorig jaar deed burgemeester Attema ook mee aan de schrijfactie van Amnesty. Ze pleitte toen voor de vrijlating van de Amerikaan Albert Woodfox. Op 19 februari van dit jaar, op zijn 69ste verjaardag, kwam hij vrij. Woodfox zat meer dan veertig jaar in eenzame opsluiting in een isoleercel in Louisiana. Hij werd zonder bewijs veroordeeld voor een moord die hij zegt niet te hebben gepleegd.

Wie ook wil schrijven met Amnesty kan op zaterdag 10 december van 10.00 tot 16.00 uur terecht op de kerstmarkt in de Christus is Koning kerk aan het Dillenburgplein in Slikkerveer. De Amnesty-groep zorgt voor voorbeeldbrieven, voorbeeldgroeten, kaarten en postpapier. Ook kinderen kunnen meedoen!