Beleef het levende landgoed Het Huys ten Donck

RIDDERKERK - Om de afsluiting van het 270 jarig bestaan te vieren van Het Huys ten Donck (1746) en om het nieuwe jaar in te luiden, organiseert de buitenplaats Het Huys ten Donck in Ridderkerk op zaterdag 14 januari 2017 een dag gevuld met bijzondere activiteiten die het landgoed tot leven zullen brengen. Tegelijk zal Stichting Het Huys ten Donck op deze dag haar 'Vrienden van Het Huys ten Donck' lanceren waarmee zij een betrokken donateurskring hoopt op te bouwen.

Beleef het levende landgoed Het Huys ten Donck
Het winterse buitenevenement op zaterdag 14 januari wordt georganiseerd in samenwerking met zes studenten van de Willem de Kooning Academie uit Rotterdam als onderdeel van hun minor Evenementmanagement. Tussen 10:00 - 17:00 uur is er voldoende te beleven op de buitenplaats voor natuur- en cultuurliefhebbers: zo kan men op de buitenmarkt kennis maken met de mooie producten van regionale en bekende ondernemers, waaronder qua lekkere snacks de diversiteit van De IJssalon voor een winters ijsje met wafel, Giraffe Coffeevoor het door het AD als lekkerste kopje koffie benoemd, maar ook Hollands Glorie happen van de lokale groenteboer en traiteur Verschoor; kan men zich aanmelden voor inspirerende workshops en rondleidingen; vinden er muzikale intermezzo's plaats van uiteenlopende musici; worden de wilgen van de Donckse Grienden geknot; kan men de Mangalitza varkens van pachter Boer Gijs aaien; en zullen we middels een traditionele jaarlijkse 'stookdag' met reeds bestaande vrienden een stuk bos opruimen en opstoken op het voorterrein.

Bezoekers kunnen zich vooraf inschrijven voor zowel een rondleiding over de buitenplaats langs alle bijzondere historische objecten en projecten als ook voor een exclusieve rondleiding binnen in Het Huys. Vrijwilligers van Het Huys ten Donck en jonkvrouw Catharina Groeninx van Zoelen namens Stichting Het Huys ten Donck, nemen u deze dag mee in de betoverende wereld van de enige nog oorspronkelijke buitenplaats in de regio Rotterdam-Rijnmond - Het Huys ten Donck.

Gedurende de dag staat het Hollands Glorie verhaal van de buitenplaats centraal: door middel van storytelling en beleving wordt het verhaal van Het Huys ten Donck op een sprookjesachtige wijze verteld en tot leven gebracht.

Meer informatie over aanmelden voor het evenement, vervoersadvies, het programma en de stichting 'Vrienden Van' is te vinden onder 'activiteiten: 270 jaar!' opwww.huystendonck.nl en de laatste nieuwtjes zijn te vinden op de Facebookpagina 'Het Huys ten Donck: alive and kicking'.

'Vrienden van Het Huys ten Donck'
Middels het evenement lanceert Het Huys ten Donck 'Vrienden Van Het Huys ten Donck'. Het doel van de stichting is om een betrokken donateurskring op te bouwen en hen de mogelijkheid te bieden zich te verbinden aan concrete projecten op de buitenplaats. Met behulp van de financiële bijdragen kunnen er enerzijds kleinere monumenten zoals het Kinderspeelhuisje en tuinbeelden worden gerestaureerd, en anderzijds (nieuwe) projecten worden gerealiseerd zoals een winkeltje in het Tiendgebouw of de moestuin. Als dank krijgen de Vrienden toegang tot exclusieve activiteiten, die dan ook kunnen worden uitgebreid om de buitenplaats nog beter beleefbaar te maken!

Buitenplaats Het Huys ten Donck
Het Huys ten Donck werd in 1746 gebouwd als ontvangsthuis en staat bekend als een van de mooiste huizen in Nederland, en wordt nationaal en internationaal gerenommeerd om haar 'Rococo' stuc- en houtsnijwerk. De geschiedenis van de buitenplaats Het Huys ten Donck stamt uit de 15de eeuw maar is in haar huidige vorm, met inmiddels een van de oudste Engelse Landschapsparken in Nederland, al 4 eeuwen verbonden met de familie Groeninx van Zoelen. De gehele buitenplaats werd als een van de eerste Rijksmonumenten en Natuurmonumenten in Nederland aangewezen, is de laatste nog geheel oorspronkelijke buitenplaats in de regio Rotterdam-Rijnmond. Ons aller Hollands Glorie geschiedenis is binnen de grenzen van deze unieke parel gewaarborgd gebleven: van de trotsering van het water en nog aan natuurlijke eb- en vloed- onderhevig getijdengrienden, tot aan de geschiedenis van de VOC toen Nederland nummer 1 in de wereld was; van de levens van allerlei families van de Rotterdamse Burgemeesters en regenten van Rotterdam die de eigenaren waren die dit als 'buiten' benutten, tot aan die van pachters en families die generaties lang ook hun geschiedenis en boerenbedrijven hier opbouwden. De omwenteling van de polder tot het verstedelijkte gebied. De kracht van de rivier en de waarde van natuur. Van de wandelaar tot de langs racende fietser. Van CEO's, bruidsparen tot acteurs en topfotografen die hier gebruik van maakten voor hun eigen doeleinden. Het verleden en het heden, komt hier allemaal samen op het gebied van vakmanschap, ondernemerschap en duurzaamheid. Al 400 jaar! Een uniek stukje Nederlands cultureel erfgoed dat tot de verbeelding spreekt, maar tegelijkertijd ook een hele opgave is om optimaal in stand te houden.  Wij nodigen iedereen uit om Vriend te worden van Het Huys ten Donck en samen deze buitenplaats steeds verder tot leven te brengen voor nu en nog lang in de toekomst!