Oost heeft eindelijk wijkgebouw

RIDDERKERK - Wethouder Marten Japenga heeft zaterdagmiddag het wijkgebouw voor de wijk Oost officieel geopend. Het uit 1965 daterende vroegere schoolgebouw aan de De Genestetstraat is verbouwd tot een plek voor ontmoeting en allerlei activiteiten voor de wijk. Wethouder Japenga knipte een lint door en bood namens het gemeentebestuur ook een cadeau aan: een ideeënbus in de vorm van een klassieke engelse brievenbus.

Al in het wijkontwikkelingsplan van 2008 werd de wens van een eigen wijkgebouw opgeschreven. Toch heeft het tot dit jaar geduurd voordat die wens in vervulling kon gaan. Sommige organisaties haakten af omdat het allemaal te lang ging duren. Maar er waren ook volhouders. Wethouder Japenga stak de loftrompet over drie van hen: Monique Spijkerman, Allegonda Bos en Mitonja de Swart. Zij willen van dit gebouw, samen met de vele vrijwilligers, iets moois maken: een plek waar bewoners zich welkom voelen. Waar ze binnen kunnen lopen om elkaar te ontmoeten, voor een activiteit of om zelf iets te organiseren.

Wethouder Japenga: ,,De rol van de overheid is aan het veranderen. De gemeente geeft inwoners, organisaties en ondernemers veel meer de ruimte en het vertrouwen om zaken zelf te regelen. En daar is in Ridderkerk alle reden voor, want er zit zoveel kracht, kennis en initiatief in de samenleving. Wijk Oost is daarvan het levende voorbeeld. Door vol te houden is er nu een wijkvereniging en een wijkgebouw. De gemeente steunt dat van harte, maar we zijn hier vanmiddag omdat wijkbewoners een idee hadden en niet hebben gerust voordat dat idee werd verwezenlijkt. Ik ben daar als wethouder participatie bijzonder trots op!"

Het wijkgebouw heeft nog geen naam. Suggesties daarvoor kunnen in de nieuwe ideeënbus worden gedeponeerd.