Geloof in vruchten van de Sahara

RIDDERKERK - Het in Niger werkzame echtpaar Joseph en Renate Garvi was afgelopen maandag te gast bij de Rotaryclub Ridderkerk. De Rotarians werden bijgepraat over de vorderingen van hun sociale onderneming Sahara Sahel Foods, waarmee ze sinds 2014 op de markt zijn. Hieraan vooraf gingen jaren van het ontwikkelen van kwaliteitsproducten uit vruchten en zaden van wilde planten uit de Sahara.
De twee hebben nu zo´n dertig artikelen op de markt en achttien mensen in dienst voor de productie. In de stad Zinder (350.000 inwoners) liggen de producten in diverse supermarkten en ze hebben bij hun fabriekje hun eigen winkeltje. Ze verkopen nu voor zo'n duizend euro per maand. Zelfbedruipend is Sahel Foods daarmee nog niet. "Het moet nog tien keer hoger. We moeten onze afzet dus vergroten, maar ook de productie moet omhoog" aldus Joseph. Het familiebezoek rond de feestdagen in Nederland en Noorwegen is dan ook gecombineerd met een zoektocht naar goede ketels. "We willen ons prototype voor het ontbitteren van Hanza zaden perfectioneren. Dat doen we nu met vijftien pannen van 15 liter in een kast met zonnewarmte. Met ketels van 200 of 300 liter onze couscousproductie een boost kunnen geven" stelt de Ridderkerkse Renate Garvi-Bode, die 16 jaar geleden naar Niger vertrok om arme boeren in het droge land te helpen. De vruchten van de woestijn, die niemand wil eten, worden als het antwoord gezien: "Direct van de boom zijn ze ook niet te eten. Dat is hun natuurlijke bescherming. Maar door goed weken en spoelen krijg je die bittere smaak eraf en hou je een heel voedzame vrucht over."
Joseph en Garvi maken er nu onder meer cakes, koekjes, bakolie, popcorn en couscous van. Voor een nieuwe ketel, aangepast aan hun wensen, is een bedrag van ongeveer 5000 euro nodig. De Rotaryclub heeft al met de helft bijgedragen.