Nico Bravenboer (73)

Waar kennen we jou van?

Ik maak al dertig jaar bij radio bij Radio Ridderkerk en al 24 jaar een Bluesprogramma, ik mede-organiseer een Bluesfestival ieder jaar in Ridderkerk en hier ben ik ook de voorzitter van, ik heb dertig jaar op de fotoclub gezeten en daar ook gewerkt als penningmeester en ik heb in de gemeenteraad van Ridderkerk (PvdA) gezeten. Nu ben ik van mijn pensioen aan het genieten, maar ik ben nog steeds druk bezig.

Kom je vaak mensen tegen die jou 'ergens' van kennen?

Ja, maar ik ben niet iemand die zo over het dorp heen wandelt, want ik hou niet zo van winkelen. Ik word soms weleens aangesproken vanwege mijn werkzaamheden en vroeger en van toen ik bij PvdA zat.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik was afgelopen september al vijftig jaar getrouwd met Hilly en ik heb een zoon Jaco. Hij is na zijn studie naar Frankrijk vertrokken en is daar getrouwd met een Française. Hij werkt in Parijs bij de ambassade, woont net buiten Parijs en sinds drie jaar heb ik ook nog een kleinzoon. Hij is in juni geboren. Daar ben ik erg blij mee, we dachten dat het niet meer ging gebeuren.

Welk werk doe je?

Ik ben nog steeds met het radiowerk bezig, het Bluesprogramma programma, maar ook de techniek. Daarnaast maak ik dus het Bluesfestival nog en werk ik mee aan de programmering van de Blues society in Rotterdam.
Waar heb je voor het laatst heel hard om gelachen?

Dat moet tijdens mijn laatste radiointerview geweest zijn. Michael de Jong, een sing-en-song writer, was bij me te gast. Voorafgaand aan het interview zei hij grappend dat hij geen antwoord ging geven op mijn vragen. Tijdens mijn allereerste vraag hield hij zijn mond. Toen heb ik heel hard gelachen.

Wanneer was je het gelukkigst?

Ja, er zijn meerdere momenten in mijn leven natuurlijk. Ik kreeg als eerste Nederlander een Blues Award en ik heb een Koninklijke onderscheiding en een Sint Jorispenning gekregen. En natuurlijk de geboorte van ons kleinkind was een hoogtepunt, maar ook mijn twee Blues-reizen naar New Orleans en Chicago.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Waar ik erg verdrietig om kan worden zijn de uitspraken op Facebook tegenwoordig. Als je uitspraken ziet over vluchtelingen of drenkelingen, die ik niet eens wil herhalen… Ik kan niet tegen onrecht en ik snap niet dat iemand zoiets kan doen.
Wie is je grote voorbeeld?

Ik heb niet echt iemand waar ik tegen op kijk, maar Martin Luther King vind ik wel een goed voorbeeld. Hij heeft veel gedaan tegen discriminatie en ik ben in Amerika op de plekken geweest waar hij is begraven, vermoord en waar hij heeft gewoond.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik wil uiteraard doorgaan met mijn radioprogramma en dan vooral veel dingen op het Blues-gebied maken. En ik hoop dat ik de 25e editie van het Bluesfestival in Ridderkerk kan organiseren. We zijn nu pas bezig met de 14e editie dus bij editie 25 ben ik 85 jaar en wellicht te oud, maar het lijkt me wel mooi.

Waar word je verlegen van?

Als ik veel in de belangstelling sta. Ik hou meer van werk op de achtergrond, op belangstelling zit ik niet te wachten, want dan voel ik me niet op mijn gemak.

Welk talent zou je willen hebben?

Vroeger zat ik in een band, Blues natuurlijk, en toen wilde ik een goede gitarist worden, maar tegenwoordig hoeft dat niet zo nodig meer van mij.

Wie zou je voor een dag willen zijn?

Ik wil gewoon iedere dag mezelf zijn, dat is het belangrijkste.

Wat zijn je hobby's?

Eigenlijk alles wat ik al eerder genoemd heb, het radioprogramma, het festival organiseren. Daarnaast ga ik graag naar festivals en concerten.
En natuurlijk dingen doen met mijn kleinzoon, die wel in Parijs woont, maar soms hierheen komt of wij gaan die kant op.

Wat vind je stom?

Ik heb OPS, een hersenziekte dat ook wel de schildersziekte wordt genoemd.
Daardoor vergeet je sneller dingen, bijvoorbeeld iets wegleggen en dat dan totaal vergeten. Ik ben 42 jaar schilder geweest, op mijn 14e begonnen, maar uitgevallen toen de ziekte werd ontdekt.

Wat is je favoriete quote?

Ik heb er twee, namelijk: 'Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg' en 'Keep the Blues alive'!