Vader en zoon besmet met virus van Dakar Rally

RIDDERKERK - Rob en Robert van der Pelt staan op 2 januari in Paraguay aan de start van de 39e Dakar Rally. Rob van Pelt zit voor het vierde jaar op rij als navigator aan de zijde van Mike Willems. Eerder deed de Ridderkerker meerdere keren als motorrijder en truckchauffeur aan de zware rally mee. Hij kan bogen op inmiddels vijftien jaar ervaring, terwijl zijn zoon als motorrijder begint aan zijn vijfde Dakar.
Rob van Pelt zou het graag ook nog een keer op de motor doen, maar beseft dat dit op 57-jarige leeftijd te veel gevraagd is. "Ik heb me wel op de motor voorbereid om in conditie te komen voor deze editie. Goed voor het uithoudingsvermogen en terreininzicht" zegt de ervaren rallydeelnemer. Hij deed in 1997 voor het eerst mee aan de Parijs-Dakar en viel toen uit. Een jaar later wist hij wel de eindstreep in Afrika te halen. Als motorrijder voltooide hij zes keer de uitputtende rally met als hoogste eindklassering een 23ste plaats.
Dat is nu wel een dingetje tussen vader en zoon. De 23-jarige Robert van Pelt wil graag zijn vader naar de kroon steken. "Ik wil nu echt die prestatie verbeteren en de top 20 halen" zegt de nog studerende crosser, die in 2013 in het Dakarveld debuteerde en als jongste rijder ooit ook de finish wist te halen.

Kistrijder
Zijn beste prestatie is tot nu toe een 27ste plaats. "Ik stond toen dichtbij de top 20, maar op de laatste dag brak mijn ketting. Daardoor viel ik toch weer een paar plaatsen terug" aldus de jonge Ridderkerker, die opnieuw als kistrijder aan Dakar begint. Dit betekent dat hij in de wedstrijd helemaal op zichzelf is aangewezen en bij pech zelf alle reparaties moet doen. Dat hij niet de luxe van een fabrieksteam achter zich heeft, zoals de afgelopen twee jaar, vindt Robert niet erg: "Als je alles zelf hebt moeten doen is de voldoening van het voltooien van de rally veel groter. Dat is heel anders dan elke dag na aankomst je motor afgeven om hem de volgende dag weer helemaal schoon en goed afgesteld terug te krijgen."

Unieke ervaring
Rob van Pelt herkent dat Dakargevoel als geen ander. Ondanks alle ontberingen staat hij bijna elk jaar weer aan de start. De Ridderkerkse garagehouder reed de rally niet alleen als motorrijder. Hij haalde ook de finish als autocoureur en truckrijder met een twaalfde plaats als allerhoogste klassering: "Het gevoel dat je er nooit meer aan wil beginnen heb je elke keer wel als je weer het nodige hebt meegemaakt, maar dat ben je weer vergeten als het achter de rug is. Iedere keer als zich een editie aandient begint het toch weer te kriebelen. Toen ze voor het eerst in Zuid-Amerika gingen rijden wilde ik dat ook een keer meemaken. Ik heb er nu op alle denkbare manieren unieke ervaring mee opgedaan."

Veel verplaatsingen
Die ervaring bracht Van Pelt sr. in contact met Mike Willems, de eigenaar van Bastion Hotels, die vier jaar geleden zijn eigen Dakarteam vormde. Als duo gaan ze aan de rally beginnen met een Overdrive Hilux, gesteund door negen ervaren monteurs in twee trucks. Een truck rijdt mee in de rally om direct assistentie te kunnen verlenen, terwijl de tweede truckbemanning de bivak prepareert. Geen overbodige luxe, want de komende rally kent tussen de proeven in Paraguay, Bolivia en Argentinië verplaatsingen van vele honderden kilometers.

Zandrijders
Voor Robert van Pelt worden dat bijzonder lange dagen. Hij zal na elke etappe nog vele kilometers door moeten voor de overnachting om weer vroeg aan de start te kunnen staan. "Het zijn zeker korte nachten, zeker als je eerst nog een paar uur moet sleutelen. Maar zwaarder is echt om die vele uren op je motorfiets te blijven zitten. Als je duizenden kilometers maakt is de zadelpijn het ergste."
Voor een goede klassering hopen vader en zoon op etappes met veel zand. "Als Nederlanders zijn wij op die ondergrond in het voordeel" is beider ervaring. "De crossterreinen en trainingsparcoursen in ons land hebben allemaal zand. Daar weten we dus wel raad mee. Het kan wat dat betreft ons niet zwaar genoeg zijn."
Rob van Pelt heeft als navigator een belangrijke rol in het lezen van offroad terrein. Vanuit zijn ervaring beschouwt hij lekke banden zelden als pech. "Kuilen zijn te vermijden. Ik ben daarvoor als het ware ook de chauffeur. Als de samenwerking met de man achter het stuur goed is, kun je de problemen voor zijn. De meeste lekke banden komen vaak als ook de vermoeidheid een rol begint te spelen. Juist dan ik het zaak om extra alert te zijn."