Piet Haasdijk (69)

Waar kennen we jou van?

Vanaf 1965 ben ik melkboer in Ridderkerk geweest. In 1971 begon ik voor mijzelf.
Ik ben dit werk tot 2006 blijven doen. De laatste jaren leverden we naast melk ook bier en limonade.
Ik heb het werk altijd samen met mijn vrouw Adri gedaan. Ze noemden ons het 'melkstel'. Het was een andere tijd. We kenden onze klanten. Bij de geboorte van onze kinderen, gaven we onze klanten een cadeautje, we kregen bergen kleertjes retour.
De laatste tien jaar ben ik vrijwilliger van Tafeltje Dekje. Ik rijd dus nog steeds mijn rondje door de gemeente en breng de mensen hun maaltijden, die ze alleen nog maar hoeven op te warmen.

Kom je vaak mensen tegen die jou 'ergens' van kennen?

(Grote glimlach) Jaaa, boodschappen doen, duurt wel een tijdje. Ik denk dat ik één derde van Ridderkerk ken.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben 47 jaar getrouwd met Adri. We hebben een zoon en een dochter. René en Karin. Ook hebben we vier kleinkinderen.

Waar heb je voor het laatst heel hard om gelachen?

Ik ben eigenlijk altijd vrolijk. Ondanks de dingen die ik bijvoorbeeld op gezondheidsgebied heb meegemaakt. Je moet er zelf wat van maken toch? Daarnaast is service en vriendelijkheid altijd een visitekaartje voor ons geweest. Als ik chagrijnig voor de deur bij de klanten had gestaan, hadden ze wel naar een ander gegaan.

Wanneer was je het gelukkigst?

Toch wel in de periode dat de kinderen zijn geboren.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Mijn moeder overleed veel te jong, op 56-jarige leeftijd.

Wie is je grote voorbeeld?

Mijn vader. Hij was een wijs man. Hij zei vaak dingen die je eerst kon wegwuiven, maar als je er later over nadacht, wist je dat hij gelijk had.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik hoop dat ik in goede gezondheid nog heel lang mee kan.

Waar word je verlegen van?

Toen ik tien jaar geleden stopte met mijn werk, hadden de kinderen en een knecht van toen een receptie georganiseerd. Er kwamen driehonderd mensen. Het was heel bijzonder.
We kregen zoveel cadeaus dat we onder andere een nieuwe televisie konden kopen en ervan op vakantie naar Aruba zijn geweest.

Welk talent zou je willen hebben?

Ik had wel willen voetballen. Ik ben gek op voetbal, maar ik heb er eigenlijk nooit echt tijd voor gehad. Ik werkte van jongs af aan van 7 tot 20 uur. Achteraf vind ik het jammer dat ik zelden bij mijn zoon kon komen kijken.
Nu ik de tijd heb, ga ik iedere zaterdag bij het voetballen van mijn kleinzoon te kijken, hockey van mijn kleindochter en daarna ga ik vaak nog naar RVVH om een wedstrijd mee te pakken.

Wie zou je voor een dag willen zijn?

Johnny de Mol. Dan zou ik zijn programma 'Down met Johnny' willen presenteren.

Hoe sta je 's morgens op?

Vroeg, dat zijn we zo gewend. Iedere ochtend eet ik een kiwi, een boterham en ik drink twee uitgeperste sinaasappels.

Wat zijn je hobby's?

Ik ga bijna iedere dag wandelen met de bovenbuurman. We lopen zo ongeveer acht kilometer door de gemeente.
Wat zijn je angsten?

Ik vraag me weleens af hoe de wereld er over tien jaar uit zal zien. Hoe mijn kleinkinderen hier moeten leven.

Wat vind je stom?

Dat er steeds minder verdraagzaamheid is bij de mensen. Ik snap ook niet dat er mensen zijn die geen gedag terugzeggen als ik ze groet op straat. Dat irriteert me.

Waar kijk je naar op televisie?

Sport. En samen met Adri kijk ik graag naar spelprogramma's.

Wat staat er in het laatste WhatsAppje dat je hebt gekregen?

Dat was een berichtje van mijn dochter Karin. Ze was aan het shoppen in Amsterdam. Dat liet ze weten en ik antwoordde met: 'Lekker flappen uitgeven.'

Wat is je favoriete quote?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Ook iemand opgeven voor deze rubriek? Mail naar astrid@baruitgeverij.nl