Winnaars Vrijwilligersprijzen bekend

RIDDERKERK - Gerard van Veen en De Koffieronde van Aafje zijn de winnaars geworden van de jaarlijkse Vrijwilligersprijzen in Ridderkerk. Dat is maandagavond bekendgemaakt door de wethouders Tineke Keuzenkamp en Marten Japenga tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst in het gemeentehuis.

De genomineerde kandidaten voor de Jaap van der Graafprijs waren Gerard van Veen, het duo Kim Bravenboer en Dylan Muller (Saturnus '72) en Gina Mom-de Wit (gymvereniging OKK). De genomineerde kandidaten voor de Groepsprijs waren De Gooth Ridderkerk, de Koffieronde van Aafje en NPV afdeling Ridderkerk.

De heer G. (Gerard) van Veen is volgens de jury een heel breed georiënteerde en toegewijde vrijwilliger en bovendien door zijn karakter en uitstraling een voorbeeld voor andere vrijwilligers en inwoners. De heer Van Veen (78) besteedt per week tussen de 15 en 20 uur aan het bezorgen van maaltijden voor Stichting Sport en Welzijn, mensen helpen met belastingaangiftes bij de FNV en het voorzitterschap bij Klaverjasvereniging Klavebo.

De Koffieronde van Aafje – een groep vrijwilligers die koffie rondbrengt in verzorgingshuis Reyerheem - gaat met haar activiteiten niet alleen eenzaamheid onder ouderen tegen, maar biedt ook vluchtelingen de kans om te integreren in de Ridderkerkse samenleving en de Nederlandse taal te ontwikkelen. Ook mensen met een beperking kunnen dankzij deelname aan deze vrijwilligersactiviteit hun talenten ontwikkelen. Het is bewonderenswaardig hoe deze tijdsintensieve activiteit na de bezuiniging in 2009 razendsnel werd opgepakt door vrijwilligers.

De Jaap van der Graafprijs is bedoeld om individuele vrijwilligers in het zonnetje te zetten en hiermee een positief beeld van een vrijwilliger, die zich op een bijzondere wijze heeft ingezet in Ridderkerk, en het vrijwilligerswerk in het algemeen neer te zetten. De prijs bestaat uit een aandenken voor de vrijwilliger en een geldbedrag van € 350,- voor een van de organisaties waar de vrijwilliger actief is.

De prijs voor de vrijwilligersgroep van het jaar is bedoeld voor de werkgroep of het project van het jaar. Ook voor deze prijs geldt dat de gemeente hiermee vrijwilligersgroepen in het zonnetje wil zetten en daarmee wil laten zien wat voor goede dingen er allemaal worden gedaan door Ridderkerkse vrijwilligers. De groepsprijs bestaat uit een geldbedrag van € 350,- voor de vereniging waar de groep actief is en een aandenken voor de vrijwilligers van de groep.

Tijdens de prijsuitreiking werden de vrijwilligers in het algemeen en de genomineerden in het bijzonder toegezongen door zanger en tekstschrijver Wieger Troostheide.

Liedtekst:

Gina hoort al 45 jaar bij OKK Ridderkerk

Waar ze in en om de gymzaal, ontzettend hard werkt

Ze maakt tosti's, koffie en soep en brood en roosters bovendien

Met Gina is er nooit financiele nood

Want verspilling blijft niet ongezien

Gedreven, innemend en recht door zee is het duo Dylan en Kim

Tevens geroemd om hun fairplay maar desalniettemin

Zijn ze niet vies van een feestje of het vuile werk, ze zeggen nooit nee

Handen uit de zakken, samen staan ze sterk, bij SV Saturnus zeven twee ('72)

Waar zouden we zijn, zonder deze helden

Langs de lijn op wegen en velden