Ridderkerks Belang wil terug in gemeenteraad

RIDDERKERK - Ridderkerks Belang zal in 2018 weer meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen. De partij van voormalig raadslid Martin Dijkhuizen wil zich dit jaar weer gaan roeren en de achterban mobiliseren. "Wij zijn de enige rechtse lokale partij" stellen de oprichter en beoogd lijsttrekker Marcel Vink.
Martin Dijkhuizen zat in de raadsperiode 2006-2010 als eenmansfractie in de gemeenteraad. Hij voerde de kieslijst aan van Nieuw Rechts, maar ging solo verder toen het landelijk partijbestuur zich niet distantieerde van nazi uitlatingen. "Ik kom nog steeds op voor de joods christelijke waarden die ten grondslag liggen aan onze cultuur. Dat is niet veranderd" stelt Dijkhuizen.
Bij zijn afscheid van de raad kondigde hij aan dat hij na vier jaar in de politiek hoopte terug te keren. Een drukke baan en jonge kinderen gingen voor. "Het zijn er uiteindelijk acht geworden. Met schoolgaande kinderen heb ik er nu weer tijd voor" zegt hij strijdbaar.

Invloed van Islam
De slapende website van Ridderkerks Belang wordt nu weer nieuw leven ingeblazen. Ook wil Ridderkerks Belang zich gaan manifesteren op Facebook en gaan er huis aan huis folders worden verspreid. Als belangrijkste speerpunt noemt Marcel Vink het terugdringen van de invloed van de Islam: "Andere partijen durven daar helemaal niks over te zeggen, maar het is wel iets dat leeft onder de bevolking. Veel mensen ervaren dat we steeds maar toegeven aan een geloof waar ze niks mee hebben. Daarom moeten we duidelijk onze grenzen stellen."
Ridderkerks Belang wil daarom geen religieuze symbolen toestaan in overheidsgebouwen en openbare scholen. "Er wordt teveel vergoelijkt, maar we hebben er niks mee te winnen."
Dijkhuizen en Vink willen ook dat de plannen voor Nieuw Reijerwaard worden omgebogen naar woningbouw en dat er een punt wordt gezet achter de BAR-samenwerking. "Ik heb er destijds ook voor gestemd, maar in deze vorm is het mislukt. Het werkt niet en dan moet je de stekker eruit trekken. Samenwerking is goed, maar niet met de ambtenaren in één organisatie" aldus Dijkhuizen.
De RB-leden zouden ook graag een gekozen burgemeester zien. "Helaas kunnen we dat niet op gemeentelijk niveau besluiten. Maar we kunnen de bevolking wel een stem geven over bijvoorbeeld het coalitieakkoord. Nu is de praktijk dat partijen gaan onderhandelen en inleveren op hun programma's. Het is raar dat alle kiezers daar helemaal niks over te zeggen hebben" vindt Marcel Vink.

vervolg op pagina ??