Brandweer vaker over de gemeentegrens

RIDDERKERK - Voor de Ridderkerkse brandweer was het aantal incidenten in 2016 ongeveer gelijk aan de jaren ervoor. Door een gewijzigde alarmeringsprocedure zijn het niet alleen de vrijwilligers van de post Ridderkerk, maar ook de omringende korpsen die werk verrichtten binnen de gemeente. Voor de 34 vrouw/man van de brandweerpost Ridderkerk gingen de pagers in 2016 toch weer 322 keer.
De laatste twee jaar neemt het aantal incidenten voor de post Ridderkerk enigszins af door een gewijzigde alarmeringsprocedure. Omdat de gemeentegrenzen voor de hupverleners zijn verdwenen bepaalt de alarmcentrale welk hulpverleningsvoertuig als eerste ter plaatse kan zijn. Dit betekent in de praktijk dat er ongeveer 70 keer collegae van andere posten, zoals de Groene Tuin, Barendrecht of Hendrik Ido Ambacht, binnen de Ridderkerkse gemeente grenzen hun werk kwamen doen. Deze werkwijze betekende ook dat de Ridderkerkers ruim 20 keer hulp moesten bieden in andere gemeenten. Toch is het aantal van 322 meldingen voor een vrijwilligerspost best aanzienlijk.
Het aantal meldingen voor een reanimatie (AED inzet), waar ook de brandweer voor werd opgeroepen, steeg van 34 in 2015 naar 55 meldingen in 2016. Bij een reanimatiemelding rijden de hulpdiensten zoals brandweer en politie mee met de ambulance. Ook vrijwilligers uit de omgeving, die zich hebben aangemeld bij Hart Veilig Leven, komen op de meldingen af. In veel gevallen zijn deze diensten eerder dan de G.G.D. Voorts heeft men nog een flink aantal keren geassisteerd bij het uit huis halen van een patiënt, met een ladderwagen of gewoon met spierkracht.
Rustige jaarwisseling
Voor de brandweerpost Ridderkerk is de jaarwisseling relatief rustig verlopen. In totaal negen keer ging de dienstdoende ploeg op pad voor vreugdevuurtjes of een containerbrand. De tweede tankautospuit heeft tussen 02.00 en 04.00 uur in de Rotterdamse wijk Lombardijen een aantal containerbrandjes geblust. Op nieuwjaarsmorgen moest uitgerukt worden voor een auto die rond 10.30 uur in de brand stond op de parkeerplaats van de Gorzen.