Het uitgaansleven van een Ridderkerker

Column

Youri Haasdijk is 18 jaar, studeert media en entertainment management en woont in Ridderkerk.

Een avondje op stap met je vrienden of vriendinnen, je kent het wel. Een Ridderkerker denkt hierbij meteen aan een club of café in, jawel: Rotterdam.

Nee, Ridderkerk is nou eenmaal niet geschikt voor een avondje uit. Daarvoor moet je toch echt de stad in. Vraag aan iemand van 18 of hij/zij wel eens een nachtje Ridderkerk induikt. Die persoon begint waarschijnlijk spontaan te lachen.

Toch worden er wel degelijk dingen georganiseerd voor jongeren. Neem bijvoorbeeld De Loods, 'Hét jongerencentrum van Ridderkerk'. Gek genoeg komen hier, ondanks shows van bekende hiphopartiesten, weinig jongeren hun weekend vieren. Sterker nog, het jongerencentrum wordt door velen niet eens serieus genomen. Er wordt vaak een beetje lacherig over gedaan: ,,We kunnen altijd nog naar De Loods gaan.''
Wellicht komt het omdat de feesten daar vaak maar tot een uur of 1 duren. Logisch natuurlijk, het ligt pal naast een woonwijk. Maar zeker toch een reden om er niet naartoe te gaan. Na een gemiddeld avondje uit ben je namelijk wel rond 5 uur thuis. Eigenlijk begínt de avond pas om 1 uur, wanneer De Loods net haar deuren sluit.
Toch wordt er wel veel moeite gedaan om jongeren aan te trekken. Zo staan er vaak borden met posters langs de weg met een aankondiging van het volgende feest. Maar de feesten worden uiteindelijk vooral bezocht door kinderen tussen 12 en 16 jaar oud.

Voor de rest is er hier in Ridderkerk, buiten een paar cafés, weinig te vinden. En dus is de keuze snel gemaakt: we moeten Ridderkerk uit.

Tussen 11 en 1 stap je meestal binnen en kan het feest beginnen.

Maar waar gaat de Ridderkerker dan wél naartoe? Het begint vaak met wat drinken bij iemand thuis. En als de stemming er eenmaal goed in zit, dan zal de eerste de beste bus richting Zuidplein worden gepakt. Niet te laat, want dan rijden er geen metro's meer.
Eenmaal in het centrum van Rotterdam, is er genoeg keus. Je wordt er overspoeld met clubs en cafeetjes. Voor ieder wat wils dus. Maar vaak is de keuze al ruim een week van te voren gemaakt, en loop je vanaf het metrostation naar de desbetreffende club of dat ene café.
Tussen 11 en 1 stap je meestal binnen en kan het feest beginnen.

Rond een uur of half 5 is de pret er wel weer zo'n beetje van af, en moet iedereen elkaar eerst weer zien te vinden voordat je met z'n allen weg kan. Eenmaal herenigd is het tijd om te vertrekken. Nog even langs shoarmazaak HAS of de loempiakraam en dan is het wachten op bobbus 16 richting Ridderkerk, want al het andere openbaar vervoer rijdt niet meer.
De bobbus, die vertrekt vanaf Rotterdam centraal, rijdt eerst de Coolsingel uit, waar hij bij verschillende haltes groepjes Ridderkerkers oppikt.
Een halfuur je slaap proberen in te houden naast andere slapende mensen, en je bent weer thuis. Degene die de bij laatste halte bij sporthal Drievliet moet uitstappen en in slaap valt, zal weer wakker worden op Rotterdam Centraal.

Ondanks dat Ridderkerk misschien niet veel te bieden heeft, is het uitgaansleven van een Ridderkerker toch doorgaans kleurrijk. 's Nachts met zijn allen de bus naar de stad pakken, heeft altijd wel iets speciaals. Want in Rotterdam, daar zijn we in het weekend te vinden.

Reageren op deze column kan via www.decombinatieridderkerk.nl

Stappen doen Ridderkerkers in Rotterdam.