Bouwstad in Slikkerveer komt terug

RIDDERKERK - De Stichting Wijkactiviteiten Slikkerveer wil weer een Bouwstad organiseren. Het huttendorp voor de jeugd was ruim twintig jaar een populaire wijkactiviteit. Door gebrek aan vrijwilligers en regelgeving, waardoor de kosten opliepen, kwam er in 2000 een einde aan.
"We gaan het nu weer oppakken. De vergunning is er al, maar er moet nog wel een hoop geregeld worden" stelt Sylvia Verbaas van de wijkorganisatie. Het hutten bouwen is op de kalender gezet van 10 t/m 14 juli, de eerste week van de schoolvakantie. Net als het jeugdkamp van de wijkstichting is de activiteit gericht op kinderen in de leeftijd van 7 t/m 12 jaar.
De Bouwstad zal net als de laatste keer verrijzen op het terrein naast WVC Slikkerveer. "Het moet allemaal wel anders dan vroeger. We moeten nu bijvoorbeeld het hele terrein afzetten met bouwhekken. Dat zijn dan ook weer kosten die we moeten maken. Maar we hopen overal een oplossing voor te vinden. Daar gaan we sponsors en fondsen voor zoeken" zegt voorzitter Willem Buying.

Oplopende kosten
Huttendorpen waren vroeger in meerdere Ridderkerkse wijken een traditie. Ze verdwenen een voor een toen er rekeningen kwamen voor waterverbruik en het afvoeren van het houtafval. Zonder meter water betrekken van een brandkraan mocht niet meer en hout werd zelfs als chemisch afval gezien als er ook geverfd was. "Ook wij schrokken de laatste keer enorm. We moesten 1700 gulden betalen voor de kraakwagen. En we hadden zoveel hout dat die twee keer moest komen" aldus Buying.

Opslag nodig
Voor de komende editie heeft de wijkorganisatie al offertes voor (goedkoop) hout en oude pallets liggen. De stichting ontbeert echter nog een plek voor de opslag. "We mogen het niet zomaar opstapelen naast ons gebouw. Het moet op een afgezet terrein of in een loods. We zoeken nu naar een bedrijf dat ons daaraan kan helpen. Vervolgens zullen we ook weer een vrachtwagen nodig hebben om al het hout voor de start op onze 'bouwplaats' te hebben" aldus de organisatie.
De stichting is ook begonnen met het verzamelen van gereedschap. Want natuurlijk zijn er ook hamers, nijptangen en zagen nodig. Wie overbodig gereedschap in de schuur of kelder heeft kan dit voor Bouwstad afgeven. Ook vrijwilligers kunnen zich voor deze vakantieactiviteit melden. Gezocht wordt naar mensen die kunnen helpen bij het bouwen en organiseren van activiteiten voor de bewoners van de spijkerstad. "Men hoeft er niet de hele week voor beschikbaar te zijn. Ook wie een of twee dagdelen kan helpen is welkom" zegt coördinator Sylvia Verbaas.
Voor meer informatie kunnen belangstellenden en sponsors contact opnemen via: info@sws-slikkerveer.nl of 06 4098 8261.