Weinig kansen voor starters

RIDDERKERK - Terwijl starters in Ridderkerk het steeds moeilijker krijgen om een betaalbare woning te vinden, lijken doorstromers juist te profiteren van de aantrekkende woningmarkt.
Landelijke cijfers uit de Hypotheek Index van De Hypotheker tonen aan dat het aantal verstrekte hypotheken aan doorstromers met maar liefst 26% is gestegen ten opzichte van een jaar geleden.
Het aantal hypotheken voor starters is daarentegen met 17% gedaald. Ook in Ridderkerk lijkt de doorstromer de markt te domineren, terwijl starters hier nauwelijks een voet tussen de deur krijgen. "Door de aanhoudende lage rente en stijgende huizenprijzen is de groep doorstromers vorig jaar massaal in beweging gekomen. Hierdoor dreigen steeds meer starters te worden buitengesloten" zegt Willem Lindhoud franchisenemer van De Hypotheker in Ridderkerk: "Starters kunnen vaak alleen een hypotheek sluiten met behulp van financiële steun, zoals een schenking van ouders of een starterslening. Daarom pleiten we ervoor dat niet alleen naar de huidige financiële situatie van starters wordt gekeken, maar ook naar het toekomstige inkomensperspectief."