Leerlingen op bezoek bij verdwaalde Viking

RIDDERKERK - Leerlingen uit groep 5 en 6 van basisscholen De Regenboog, De Bongerd en De Klimop in Ridderkerk bezoeken op 25 januari  de voorstelling "De verdwaalde Viking". Een spannende vertelvoorstelling over vertrouwen en vooroordelen.

"De verdwaalde Viking" is op 17 januari bekroond met de Kijk|Kunst-kup omdat leerkrachten en leerlingen deze voorstelling het hoogst waarderen. Kijk|Kunst is een kunstprogramma van Kunstgebouw waar ruim 300 scholen uit Zuid-Holland aan deelnemen, onder meer uit Ridderkerk.

" De verdwaalde Viking" gaat over het dorpje Zwartbult waar orde en rust hoog in het vaandel staan. Tot op een warme lentedag een Viking komt aanvaren. Hij stapt uit en blijft… De maker en enige acteur in deze voorstelling is Harro van Lien. ‎Edith Janssen van Kunstgebouw legt uit wat er zo bijzonder aan de voorstelling is: "Het is een prikkelende voorstelling met fantastische typetjes. Moeiteloos transformeert Harro van Lien van het ene karakter in het andere. Dat doet hij heel overtuigend, met veel humor en weinig poespas. Bovendien weet hij de kinderen echt te bereiken, ze voelen zich onderdeel van het verhaal."

Rianne Slatius, leerkracht bij basisschool De Regenboog in Reeuwijk, heeft de voorstelling met haar groep gezien: "Het was super gaaf. Mega goed gedaan en ontzettend grappig!"

De voorstelling stemt tot nadenken over vooroordelen en omgaan met vreemden. In het bijbehorende lesmateriaal onderzoeken de leerlingen dit op speelse en creatieve wijze.