Foto's Rob Kamminga

Steeds meer mensen scheiden hun afval

BARENDRECHT - Afgelopen zaterdag werd het project 100-100-100 afgesloten. 44 Deelnemers vanuit de BAR-gemeenten probeerden honderd dagen honderd procent afvalloos te leven. In deze krant kon men het project iedere maand volgen. Drie deelnemers vertelden waar ze tegenaan liepen, hoeveel restafval ze uiteindelijk overhielden en wat ze leerden. Deze verhalen zijn terug te lezen op onze websites onder het kopje 'afvalproject'.

De feestelijke slotbijeenkomst vond plaats bij Opnieuw & Co in Barendrecht. De drie wethouders uit de verschillende gemeenten waren aanwezig. Dirk Vermaat uit Barendrecht, Jacqueline de Leeuwe uit Albrandswaard en Marten Japenga uit Ridderkerk.

De deelnemers met hun gezinnen konden meedoen aan een workshop meubels pimpen en er werd met elkaar gekeken hoe prijzen bij de Opnieuw & Co bepaald worden.
Daarnaast was het een leuk weerzien voor de deelnemers. Tijdens de verschillende excursies die georganiseerd werden, leerden zij elkaar al kennen. Ook via het forum konden ze met elkaar in gesprek en tips delen.

GFT
In Barendrecht liepen de deelnemers vooral tegen het probleem voor het inzamelen van GFT-afval aan. Het mag bij het tuinafval, maar dit wordt maar eens in de twee weken opgehaald. Vermaat gaf aan dat hij zich hiervan bewust is en dat er inderdaad over nagedacht moet gaan worden.
In Albrandswaard begint op 1 februari een communicatiecampagne. In Ridderkerk loopt deze campagne al. Het is vaak nog onduidelijk welk afval waarbij hoort. De deelnemers gaven ook aan dat de hoeveelheid plastic afval echt enorm is. Hier kunnen de gemeenten niets aan veranderen, maar het is wel een signaal voor de overheid.

Tips
Mieke Vis, één van de organisatoren, geeft aan dat het project geslaagd is. ,,Zelf heb ik natuurlijk ook meegedaan. Ik ben met een aantal excursies tijdens het project meegeweest, heb er diverse tips gekregen en heb nu eens per maand slechts een klein zakje restafval. Natuurlijk blijf ik hiermee doorgaan. Wij zijn met z'n tweeën thuis en ik merk dat ik nog steeds regelmatig te veel kook, waardoor ik meer afval heb. Dat wil ik nog verbeteren."

Mieke Vis en de deelnemers zijn zeker een inspiratie voor hun omgeving geweest. Steeds meer mensen volgen hun voorbeeld. In Barendrecht wordt er op dit moment nog 282 kilo restafval per inwoner per jaar weggegooid. In Albrandswaard 204 kilo per inwoner per jaar. En in Ridderkerk gooit de gemiddelde inwoner 227 kilo per jaar weg.
Afval verminderen
De deelnemers van het project gooien gemiddeld 21,57 kilo afval op jaarbasis weg. Een groot verschil. Zij gaan ermee door en hopen ook andere mensen van het nut van afval scheiden te overtuigen. In 2020 moet vanuit de provincie de hoeveelheid afval verminderd zijn. Uiteindelijk moet het gemiddelde per inwoner per jaar op honderd kilo uitkomen. Er zullen dus meer stappen genomen moeten worden.
Met deze proef is de volgende stap richting een afvalvrije samenleving gezet.