Wereldkampioen met dwergpapegaai

RIDDERKERK - De Ridderkerkse vogelkweker Theun Knoop heeft opnieuw goud behaald bij de Wereldkampioenschappen voor Zang- en Siervogels. Bij de wereldshow van World Ornithological Confederation (C.O.M.) in het Spaanse Almería kreeg hij in zijn categorie met 95 punten de hoogste behoordeling voor een bij hem uit het ei gekropen Openline Lutino Ino.
Het was de tweede keer dat het Witroka-lid met de mooiste rozet terugkeerde van het wereldkampioenschap. Vorig jaar won hij in Porto twee keer goud met twee van zijn groene roscollies. De kweker vindt het machtig dat hij nu met een andere variant het hoogste heeft behaald. Hij ziet het als een sportieve revanche na zijn teleurstelling van vijf jaar geleden. "Toen had ik met drie van deze vogels de hoogste score, maar de vierde was gevlogen. En voor een stamprijs moet je er vier hebben" aldus de Ridderkerker.
Het gebeurt volgens de kweker wel vaker dat vogels bij grote shows weten te ontsnappen: "Er zaten bijna 26.000 vogels uit de hele wereld en je zag ook al een paar vogels boven alles uit vliegen. Ook op transport weten er altijd wel een paar te ontsnappen. Ze zitten niet in hun vertrouwde kooi en zeker als ze in een kartonnen behuizing worden vervoerd kunnen ze zich eruit knagen."
De nu bekroonde lovebird zat niet in de stam die in 2013 de jury zo bekoorde. "Internationaal mag je maar twee jaar met vogels naar shows en nationaal drie jaar. Bijna elke show speel ik weer met ander vogels, want het vraagt elke keer toch wat van hun conditie. Je moet er echt zuinig op zijn om ze op hun mooist te krijgen" zegt Knoop op basis van bijna 35 jaar ervaring. Volgend jaar hoopt hij weer met andere dwergpapegaaien mee te doen in Italië.