Gift voor kleinschalige hulp

RIDDERKERK - De Ridderkerkse Vrouwen voor Vrede steunen kleinschalige hulp in Sri Lanka met 1500 euro. De cheque voor dit doel werd in het Snuffelpand uitgeschreven voor de stichting Diva Dhara.

Deze particuliere hulporganisatie biedt al sinds de tsunami van 2004 hulp aan de bevolking van Sri Lanka. Met basale hulp probeert de stichting de zelfredzaamheid van mensen te vergroten en hun woonomstandigheden te verbeteren. Diva Dhara biedt die hulp op verschillende manieren. Vaste projecten zijn het bekostigen van scholing en hulp aan ouderen met maandelijks een voedselpakket en/of medicijnen. Incidenteel worden mensen geholpen met materialen (gereedschappen, een naaimachine of een kleine handelsvoorraad) om zelf te kost te kunnen verdienen.

Daarnaast kan worden bijgedragen in de aanleg van waterleiding of elektriciteit, het bouwen van een toilet of het waterdicht maken van een dak. "Dit zijn eenmalige uitgaven die we bekostigen, omdat de kosten voor de mensen zelf niet op te brengen zijn. Ze kunnen vaak nauwelijks basaal rondkomen, dus iets onverwachts of extra's brengt grote problemen met zich mee" stelt het stichtingsbestuur. De dagelijkse controle op de projecten vindt plaats door lokale contactpersonen. Vertegenwoordigers van de stichting gaan minimaal eenmaal per jaar (op eigen kosten) voor een langere periode naar Sri Lanka om ook zelf de voortgang te bewaken. Honderd procent van de verkregen middelen wordt voor de hulpprogramma's benut.

Verkoop

Op zaterdag 4 februari is er weer verkoop in het Snuffelpand. In en voor de winkel bij het Dillenburgplein staan de tweedehands spullen weer voor iedereen uitgestald van 10.00 tot 16.00 uur. Wie op zoek is naar gebruikte meubels kan zaterdag tussen 10.00 en 15.00 uur een kijkje nemen in de showroom annex opslag aan de P.C. Hooftstraat (tegenover de dierenkliniek).