Definitief: Ridderkerk krijgt eigen pretpark

Column

Youri Haasdijk is 18 jaar, studeert media en entertainment management en woont in Ridderkerk.

Na ruim 7 jaar overleg en juridisch getouwtrek tussen verschillende projectontwikkelaars, is er een definitief besluit genomen over een nieuw te bouwen attractiepark in Ridderkerk. Dit werd gisteren bekend gemaakt na een laatste bijeenkomst.
Het park, dat de naam Sint Joris Park zal krijgen, zal qua grootte gaan concurreren met grote Nederlandse attractieparken als De Efteling, Walibi en Duinrell. Dit betekent dat het een afmeting van ruim 40 hectare zal hebben.

Het Sint Joris Park zal worden gebouwd op de weilanden naast de A38 tussen Bolnes en Ridderkerk-West. Voor het parkeren kan gebruik gemaakt worden van het al bestaande P+R Beverwaard en de parkeerplaats aan de Edo Bergsmaweg zal worden uitgebreid. In de woonwijken in de directe omgeving zal betaald parkeren worden ingevoerd. Dit om parkeeroverlast in deze gebieden te voorkomen.
Het attractiepark zal een Ridderkerks tintje krijgen, doordat het thema volledig in het teken zal staan van het verhaal van Sint Joris en de Draak. De attracties zullen dan ook namen dragen als 'Dragonflight', 'Castle Tower' en 'Fire Breath'.
Over de aard van de attracties willen de ontwerpers nog niet veel kwijt, maar het staat wel vast dat een van de attracties de grootste van West-Europa zal worden.

Na de zomervakantie zal de grond gereed worden gemaakt, waarna naar verwachting de bouw van het park begin 2018 zal kunnen starten. De projectontwikkelaars hopen in 2020 het park te kunnen openen. Verwacht wordt dat het Sint Joris Park jaarlijks zo'n 4 miljoen bezoekers trekt.

Helaas voor veel jongeren en kinderen, en gelukkig voor de meeste ouderen en omwonenden in Ridderkerk: dit is typisch een voorbeeld van NEPNIEUWS. Nee, er komt GEEN Sint Joris Park in Ridderkerk, GEEN betaald parkeren, GEEN 'Dragon Flight' en de weilanden blijven voorlopig gewoon weilanden.

De laatste tijd duiken er steeds meer valse berichten op. Ook wel 'nepnieuws' of 'fake news' genoemd. Ook tijdens de presidentsverkiezingen in Amerika is hier volgens tegenstanders van Donald Trump ook sprake van geweest, waardoor Trump uiteindelijk de overwinning zou hebben binnengesleept.
En na al het nepnieuws tijdens de Amerikaanse verkiezingen, lijkt ook Nederland nu aan de beurt te zijn. PVV-leider Geert Wilders tweette afgelopen maandag gefotoshopte foto's van Alexander Pechtold en een Rotterdamse tram.
Vooral wij, jongeren, lijken gevoelig voor dit soort nepberichten. Met name op Facebook worden we overspoeld met onzinberichten. Wij schijnen ervan in de war te raken. Volgens een onderzoek van de Amerikaanse universiteit Stanford blijkt dat 82% van de jongeren het verschil tussen een nieuwsbericht en een nepbericht niet ziet.
Zelf, met mijn journalistieke achtergrond, vind ik het vrij makkelijk om dit soort 'fake news' te herkennen. Mijn nieuws haal ik voornamelijk van bekende en betrouwbare nieuwsbronnen. Hier werken uitsluitend professionele journalisten die zich aan hun zogenaamde beroepseer moeten houden. Een nepbericht zou voor hen waarschijnlijk direct ontslag betekenen.

Toch zijn er zoveel mensen die er toch intrappen. En logisch, want de nepberichten zijn soms zo goed opgebouwd, dat ze net zo goed een echt nieuwsbericht hadden kunnen zijn. Wat het daarbij ook nog lastig maakt om de berichten uit elkaar te houden, is de hoeveelheid aan nieuwsbronnen die tegenwoordig actief zijn op internet. Als je twijfelt of iets nieuws of nepnieuws is, kijk dan eerst goed naar de website of persoon die het nieuws verkondigt, voordat je iets deelt op Facebook. Ken je de site niet, of is het geen journalistiek Facebook-account? Dan is het waarschijnlijk nepnieuws!

Reageren op deze column kan via www.decombinatieridderkerk.nl.