Geschaad door ruimere bestemming

RIDDERKERK - De Stichting Bescherming Leefomgeving Ridderkerk Zuid-Oost heeft nieuwe munitie gevonden om te schieten op de bouwplannen van verpleeghuis Salem. De tegen de bouw van twee nieuwe vleugels agerende omwonenden voelen zich in hun belangen geschaad door de beheersverordening, die voor dit gebied de rol van het bestemmingsplan heeft overgenomen.
Zonder dat de bewoners hier tegen hebben kunnen protesteren zou de verordening Salem meer bouwmogelijkheden bieden dan het oorspronkelijke bestemmingsplan. "Bij de omzetting naar een beheersverordening zijn de rooilijnen vervallen. De toegestane bouwhoogte is voor het hele terrein nagenoeg verdubbeld tot 13 meter" stelt stichtingsvoorzitter Kees van Weijen. De bewonersgroep ging door alle gemeentelijke papieren met betrekking tot Salem vanaf 1990. De stichting plaatst op grond hiervan grote vraagtekens bij de totstandkoming van de beheersverordening. "Zo'n verordening is een beheerregeling en heeft betrekking op een gebied waarin géén ruimtelijke ontwikkelingen worden voorzien. Voor het geval van Salem staat zelfs uitdrukkelijk dat aan- en bijbouwen niet zijn toegestaan" aldus de heer Tomeï, die vorige week de raadscommissie van de bevindingen op de hoogte bracht.
Volkomen haaks op de gestelde beperkingen zien de bewoners de verruimingen ten opzichte van het voorheen geldende bestemmingsplan. "Waar bouwlocaties eerst beperkt waren tot een gebied van 8000 m2 mag nu op het hele terrein van 22000 m2 gebouwd worden. Voor zo'n grote wijziging is normaal een bestemmingsplanwijziging nodig. Belanghebbenden is de mogelijkheid onthouden tegen die grote verandering bezwaren in te dienen" stelt Tomeï. Als de gemeente niet repareert willen de verontwaardigde bewoners naar de Raad van State voor een nietigverklaring.