'Het roer moet om voor Nieuw Reijerwaard'

RIDDERKERK - Voor Petra van Nes van Echt voor Ridderkerk is Nieuw Reijerwaard nog geen gelopen race. Het raadslid zet zich daarom onverzettelijk in voor een andere invulling van de polder: "Ik ben ervan overtuigd dat die grootschalige bedrijfsvestigingen er niet zullen komen. De grond is veel te duur."
De fractievoorzitter van EVR deelt allerminst de euforie over de overeenkomst die vorige week voor Nieuw Reijerwaard is gesloten met Heembouw. Ze wijst erop dat dit gaat om een optie voor 12 ha, maar dat er nog geen meter grond daadwerkelijk is verkocht.
"Heembouw gaat nu precies hetzelfde doen als Jones Lang Lasalle, die als makelaars voor Nieuw Reijerwaard op zoek zijn naar bedrijven die zich hier willen vestigen. Het heeft nog geen gegadigden opgeleverd die hun portemonnee willen trekken"constateert Van Nes.
Dit geldt volgens haar ook voor Van Gelder, waarvan de bouwvoornemens vorig jaar al werden aangekondigd. "Ook daar heeft geen grondverkoop voor plaatsgevonden. Als het doorgaat bouwen ze op eigen grond."

Verliezen
Petra van Nes ziet het als de voortekenen van het mislukken van de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard. Met dat toekomstbeeld vindt ze het niet te verteren dat de grondwerkzaamheden in vele delen van de polder gewoon doorgaan. "Ik zie dat alleen maar als een poging om andere kansen voor Nieuw Reijerwaard te blokkeren. Het moet en zal bedrijfsterrein worden. Het zal alleen maar leiden tot grote verliezen. Daarom moet het roer om."

Woningbouw
De EVR-fractie is op dit punt in de gemeenteraad een roepende in de woestijn. Voor de andere partijen is Nieuw Reijerwaard een voldongen feit: de Raad van State heeft zich over het inpassingsplan uitgesproken en de gemeente kan tien jaar lang geen meter van de bestemming veranderen. Volgens Petra van Nes ontbeert het aan politieke moed om een andere koers in te slaan. "In Rotterdam en Barendrecht groeien de bedenkingen, maar Ridderkerk blijft op deze rijdende trein zitten. Laten we proberen om het met elkaar om te buigen naar woningbouw. We kunnen hier wel met succes een tweede Volgerlanden realiseren" is haar overtuiging.

Kansloos verhaal
De huidige businesscase voor Nieuw Reijerwaard ziet ze als kansloos verhaal.
"Het is ooit bedacht om het agf-cluster in Barendrecht te bedienen met nieuwe vestigingsmogelijkheden, maar dat cluster is er niet meer. De bedrijven kunnen zich overal vestigen. Of hier voorzien kan worden in een goede verkeersafwikkeling is daarbij ook maar de vraag. Het advies van STAP aan de Raad van State gaf een beeld dat we hier beslist niet moeten hebben. Mocht het hier ooit vol komen, krijgen we te maken met verkeerscongestie en veel sluipverkeer. Dat kunnen we voorkomen door nu in te zetten op een ander scenario."