Franny de Wit (57)

Waar kennen we jou van?

Ik ben een geboren en getogen Ridderkerker. Ik werkte van mijn 15e tot en met mijn 25e bij Rijsdijk Mode in het centrum. Later werd ik onderdeel van de ouderwerkgroep bij basisschool De Ark en tegenwoordig ben ik voorzitter van het Team Wijkidee in Drievliet 't Zand.
Ik werk ook nog in de thuiszorg. Hoewel dit nu sinds kort nog maar vier uur in de week is.

Wat houdt jouw werk bij Team Wijkidee precies in?

Via de gemeente krijgen we een budget waar we activiteiten van kunnen organiseren. We doen veel voor de ouderen in de wijk. Zo sturen we lentegroeten. We schrijven dan duizend kaarten die de ouderen ontvangen. Dit doe ik samen met mijn 84-jarige moeder.
Ook hebben we twee keer per maand een inloopmiddag voor iedereen in de wijk. Hier komen vooral de ouderen. Zij kunnen fijn met elkaar kletsen.
Voor het hele gezin, verstoppen we dit jaar weer 4000 paaseieren en we houden bijvoorbeeld een Halloweenfeest.

Je doet veel vrijwilligerswerk. Waar komt die drive vandaan?

Ik heb dit bij mijn ouders met de paplepel ingegoten gekregen. Daarnaast zie ik veel schrijnende situaties onder de ouderen van Ridderkerk. Mensen zijn eenzaam, krijgen weinig aanloop. Ik ben blij dat ik iets voor deze mensen kan betekenen.

Kom je vaak mensen tegen die jou 'ergens' van kennen?
(Lachend) Laat ik het zo zeggen, mijn man gaat niet graag met me boodschappen doen. Ik word veel aangesproken. Zelf vind ik dat niet erg.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben 38 jaar getrouwd met Zweitse. We hebben een zoon van 32 jaar.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Ik heb geen specifieke mooiste herinnering. Mijn jeugd was heerlijk. Ik kom uit een warm gezin.

Waar heb je voor het laatst heel hard om gelachen?

Dat was tijdens de inloopmiddag. Een aantal oudere dames zijn nogal van de schuine moppen.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Twee jaar geleden overleed mijn vader op 92-jarige leeftijd. Het maakte veel meer impact dan ik van tevoren had kunnen bedenken.

Wie is je grote voorbeeld?

Dat zijn mijn ouders. Het respect voor anderen, het zorgen voor anderen.

Wie zou je voor een dag willen zijn?

Ik zou weleens op de stoel van Tineke Keuzekamp (Ridderkerkse wethouder voor zorg) willen plaatsnemen. Ik heb het gevoel dat er nog niet genoeg naar de mensen geluisterd wordt. Er zouden meer signalen afgegeven moeten worden vanuit de zorg. Daar is geen ruimte meer voor en dat is niet best. Hoe eerder iemand hulp krijgt, hoe beter natuurlijk.
Ik snap ook best wel dat het met de nieuwe wetgeving te maken heeft en deze wethouder doet haar werk niet verkeerd.

Hoe sta je 's morgens op?

Ik heb sinds een paar jaar een trage schildklier. Hierdoor begin ik de dag met medicijnen innemen.
Pas een half uur later mag ik eten. Ik ga dus eerst douchen en aankleden. Dan een bruine boterham met jam.
De tijd dat ik opsta hangt af van de afspraken die ik die dag heb.

Wat zijn je hobby's?

Ik doe eens per week aan seniorenfitness. Daarnaast hou ik van het lezen van romans.

Wat vind je stom?
Dat er veel minder respect voor elkaar is en dat er veel mensen zijn met korte lontjes. Het zou fijn zijn als meer mensen weer naar elkaar om gaan kijken. Dat iedereen weet wie zijn of haar buurman is.

Waar kijk je naar op televisie?

Hier thuis zijn we Ajax-fans. Op zondagmiddag en -avond staat de televisie hier dan ook aan. Verder kijk ik weinig televisie.

Wat staat er in het laatste WhatsAppje dat je hebt gekregen?

Dat was een bericht van mijn vriendin: 'Yes, de punten zijn weer binnen. Jammer dat 010 de punten niet heeft laten liggen.' Het ging uiteraard over de voetbalwedstrijd van Ajax en de gewonnen punten van Feijenoord.

Wat is je favoriete quote?

'Leven is kostbaar, koester het dagelijks.' En ook: 'Het zijn de kleine dingen die het leven zoveel mooier kunnen maken.' Denk hierbij aan een kaartje naar iemand sturen.

Ook iemand opgeven voor deze rubriek? Mail naar astrid@baruitgeverij.nl