De Feyenoordbus

Youri Haasdijk is 18 jaar, studeert media en entertainment management en woont in Ridderkerk.

Afgelopen zondag dook er een filmpje op van de spelersbus van Feyenoord op de terugweg vanuit Heerenveen. De beelden werden geschoten door Feyenoordfans, die achter de bus aan waren gereden.
Op de radio waren de laatste minuten van Excelsior - Ajax te horen. Toen bleek dat de wedstrijd in 1-1 was geëindigd, haalden de supporters links de bus in en zagen ze de chauffeur juichend achter het stuur zitten.
Van Bronckhorst en de spelers waren door de geblindeerde ramen helaas niet te zien. Die zullen ongetwijfeld met een grote glimlach in hun stoel hebben gezeten, want de voorsprong op Ajax is inmiddels weer opgelopen tot zes punten.

Maar even over die bus. Het is inmiddels een bekend fenomeen in Ridderkerk.
De grote, opvallende bus zoekt na hectische wedstrijddagen namelijk zijn rust in ons dorp. U heeft hem vast wel eens gezien. Het is vaak een mooi gezicht, dat grote Feyenoordlogo dat plotseling achter de huizen opdoemt. Gevolgd door de tekst 'Niets is sterker dan dat ene woord'.

Vele mensen zullen zeggen dat hij in Ridderkerk komt, omdat hij naar zijn stalling bij Ringelberg Tours moet. Maar er speelt meer dan dat. De bus schijnt zelf ook te hebben meebeslist bij de keuze over waar hij 's nachts mag staan. Van alle steden in Nederland heeft hij Ridderkerk uitgekozen.

Ridderkerk, een van de rustigste dorpen in regio Rotterdam, lijkt dus een uitstekende rustplek. De bus krijgt bijna wekelijks de ergste ziektes naar zich toe geschreeuwd en moet hier en daar weleens een klap incasseren. Vooral bij beladen uitwedstrijden krijgt de bus het zwaar te verduren.

Maar de tripjes naar Noord-Holland probeert hij zoveel mogelijk te vermijden.

Aanstekers, bekers bier en hete koffie zijn bekende voorwerpen voor hem. Hij moet dus ook altijd beschermd worden door politiemotoren en ME busjes.
Dan is het voor hem wel eens lekker als dat een keertje niet hoeft. Hier in Ridderkerk kan hij dan ook lekker vrij rondrijden zonder dat iemand hem iets toeschreeuwd of iets naar hem gooit.
Ook zijn voorganger, de rode bus van vorig seizoen, koos voor Ridderkerk. Dat kan toch haast geen toeval zijn.

Maar de bus rijdt niet alleen op wedstrijddagen. Hij heeft zich namelijk ook beschikbaar gesteld voor partijtjes en bruiloften. Puur voor wat afleiding. Van alleen maar die schreeuwende voetbalhooligans zou iedereen gek worden.
Ik heb er zelf ook wel eens ingezeten voor een schooluitje. Je zag hem gewoon genieten, die bus. Maar de tripjes naar Noord-Holland probeert hij zoveel mogelijk te vermijden.
Zijn rode voorganger is namelijk een keer bij een speciale gelegenheid beklad door verschillende Ajax-fans. Die mensen in Noord-Holland vertrouwd hij dus niet meer.

Toch zal hij er over twee weken heen moeten. Dan speelt Feyenoord de belangrijke uitwedstrijd in de hoofdstad.
Het is u misschien al opgevallen, maar de bus kijkt er erg tegenop.
Het liefst blijft hij lekker in Ridderkerk staan. Maar aan de andere kant, als Feyenoord wint zal er volop feest worden gevierd in de bus.
Het kampioenschap is dan zo goed als binnen en de bus zal dan door juichende Feyenoordsupporters worden opgewacht bij De Kuip.
En daar doet de bus het allemaal voor. Voor die mooie momenten.
Daar kunnen de andere bussen in Ridderkerk alleen maar jaloers op zijn.

Reageren kan via www.decombinatieridderkerk.nl.

Youri mailen kan via redactiecombinatie@baruitgeverij.nl.