Keurmerk voor zwembad De Fakkel

RIDDERKERK - Zwembad De Fakkel heeft het Keurmerk Veilig en Schoon gekregen. Wethouder Tineke Keuzenkamp mocht het keurmerkbord voor de gevel in ontvangst nemen. Daarna werden een grote vlag en de officiële papieren overhandigd aan Patrick Vermeulen (directeur accommodaties en exploitaties van Sport en Welzijn) en zijn zwembadteam.
Voor alle zwembaden in Nederland geldt dat ze moeten voldoen aan wet- en regelgeving. Met het Keurmerk Veilig & Schoon worden daarbij extra kwaliteitseisen gesteld. Men moet bijvoorbeeld niet alleen voldoen aan alle gestelde hygiëne- en veiligheidseisen, maar ook jaarlijks de leidingen en staalconstructies controleren. Deze materialen kunnen namelijk aangetast worden door chloordampen. Door hier regelmatig op te checken kunnen zwembaden indien nodig materialen tijdig behandelen of vervangen.
De Fakkel heeft het keurmerk gekregen in categorie 3. Dit staat voor multifunctioneel zwembad. Bij de keuring betrokken waren zowel het instructiebad als het recreatiebad en de buitenbaden. Niet alleen de technische staat is onafhankelijk beoordeeld. Het zwembad heeft ook moeten aantonen dat op alle punten voldaan wordt aan de wet milieubeheer, legionella preventie en het besluit attractie- en speeltoestellen. Ook is de dagelijkse werkwijze beoordeeld.

Goed geregeld

"Met het behalen van het Keurmerk Veilig & Schoon toont het management van het zwembad dat de bedrijfsprocessen goed zijn geregeld en uitgevoerd worden door de medewerkerkers" aldus Jolanda Kempers van het Nationaal Platform Zwembaden, de brancheorganisatie die het keurmerk in het leven heeft geroepen.
Wethouder Keuzenkamp is trots op dit kwaliteitspredicaat voor het zwembad: "Voor alle Ridderkerkers is het toch goed om te weten dat je hier veilig kunt zwemmen en de zaken op orde zijn."
De Stichting Zwembadkeur, die verantwoordelijk is voor de uitgifte van het Keurmerk, is een initiatief van RECRON, de brancheorganisatie voor recreatiebedrijven, Vereniging Sport en Gemeenten (destijds nog onder de naam LC) en de voormalige WVBZ, Werkgeversvereniging voor Bad- en Zweminrichtingen.
Het toegekende keurmerk is vier jaar geldig. Jaarlijks vindt wel een (onverwachte) beoordeling plaats om te bepalen of nog steeds aan de voorwaarden voor Veilig & Schoon wordt voldaan. Voor verlenging van het keurmerk vinden grotere controles plaats.