Column Youri: Streetview

Youri Haasdijk is 18 jaar, studeert media en entertainment management en woont in Ridderkerk.

Soms word je wel eens afgeleid tijdens het leren. Vooral als je bureau tegen het raam aanstaat. Van de week zag ik een Street View-auto van Google, herkenbaar aan de grote ronde camera op het dak, langsrijden om een nieuw rondje door alle straten van Ridderkerk te rijden. Zo wordt elke straat met een 360 graden camera vastgelegd en online toegankelijk gemaakt voor heel de wereld. Zo kunnen mensen uit Chili ook meegenieten van dit mooie dorp. Ik ben natuurlijk gelijk gaan kijken op Google Maps, wanneer de laatste keer was dat Google hier langs is geweest. April 2016. Wij hadden de andere auto nog zo te zien. Maar als er één ding is dat je niet moet doen tijdens het leren, is op Google Maps kijken. Voor je het weet ben je ergens verdwaald in Thailand of zit je een half uur lang om je heen te kijken in de straten van Rio de Janeiro. Ook ik ben weer zo'n dertig keer heen en weer gevlogen. En toen kwam er nog eens bij dat Google als 1 aprilgrap het spelletje 'Pacman' had toegevoegd. Zo kon je dat op de hele wereldkaart spelen. Heb ik dus nog een half uur Pacman zitten spelen in mijn eigen straat. Tegenwoordig is Google Maps helemaal bijzonder, want je kunt Streetview nu ook in Virtual Reality bekijken. Je doet een bril op, klikt op de kaart waar je heen wilt en je staat er. Je kunt dan gewoon om je heen kijken, alsof je er echt bent.
Een klasgenoot van mij heeft zo'n bril en vroeg waar ik woonde.
Ik typte mijn straatnaam in en liet hem even voor mijn huis staan.

,,Let niet op de auto,'' zei ik. ,,We hebben inmiddels al een nieuwe.''
,,Is dat jouw fiets?'', vroeg hij.
,,Ook dat is een oude. Heb al een andere.''
Toen wilde ik zijn huis ook nog even zien natuurlijk. En daar stond ik, in Zeeland.
,,Is dat je vader bij die auto?'' ,,Ja.'' ,,Dacht ik al.''
Bizar dat dit allemaal al kan. En dan te bedenken dat we nog een hele toekomst voor ons hebben liggen.

Maar er kleven ook nadelen aan die nieuwe technologie. Als de hele wereld zo wordt blootgelegd, kunnen we nooit meer voor verassingen komen te staan. Vroeger moest je ergens heen om iets echt te kunnen zien. Nu zet je een brilletje op en je bent er. Maar in werkelijkheid zit je gewoon nog thuis op de bank in de etensgeur van je kokende moeder. Aan de andere kant, voor mensen met beperkingen is dit natuurlijk fantastisch. Die kunnen nu ook gewoon nog dingen van de wereld zien.
Behalve de meest onbereikbare plekken en de landen die niet meewerken aan Google Streetview, en dat zijn er nog best veel. Bijna heel Afrika, Noord-Korea, Antartica, maar ook Duitsland en Wit-Rusland werken niet mee. Toch nog een aantal plekken waar je echt heen moet om het te zien. Ridderkerk is in ieder geval al helemaal blootgesteld aan de wereld. Dus zorg dat je stoep, tuin en huis er van buiten goed uitzien, want mensen vanuit de hele wereld kunnen altijd langslopen.

Youri mailen kan via redactiecombinatie@baruitgeverij.nl.