Column Youri: Liever m'n fiets kwijt dan rondvliegende kogels

Youri Haasdijk is 18 jaar, studeert media en entertainment management en woont in Ridderkerk.

Het was vorige week eindelijk weer eens zo ver: Ridderkerk haalde het landelijk nieuws. Na de steekpartij in de Tinstraat een paar maanden geleden zijn vorige week drie verdachten aangehouden. Waaronder de president en 'sergeant at arms' van de motorbende No Surrender.

Ja, wie dacht dat er in Ridderkerk qua criminaliteit niet zo veel gebeurde heeft het dus toch mis. Het is misschien ook wel zo, als je kijkt naar de cijfers waar het CBS eind vorig jaar mee naar buiten kwam. Daarin was te zien dat Ridderkerk met criminaliteit ruim onder het gemiddelde lag. Zo was fietsendiefstal de meest voorkomende criminaliteit in Oostendam. En dat terwijl er 'maar' 15 fietsen werden gestolen. In Het Zand werd er 43 keer ingebroken en in Drievliet, Bolnes en Rijsoord kwam diefstal uit vervoersmiddelen het meeste voor. Maar ook dat lag onder het gemiddelde. Heel af en toe cirkelt er wel eens een politiehelikopter boven ons dorp, en dan barst Twitter gelijk los. Meestal sensatiezoekers of mensen die klagen over het geluid van de helikopter.

En nu dus weer eens iets dat het landelijk nieuws haalt. Vorig jaar was het de schietpartij in het Huygensplantsoen. Het jaar daarvoor de koelbloedige liquidatie in het Seringenplantsoen, waarbij een Albanees in zijn auto om het leven werd gebracht. Datzelfde jaar werd er een schuur vol met hennepteelt binnengevallen door de politie. En in 2003 werd in Drievliet de grote maffiabaas Filippo C. van zijn bed gelicht. De nietsvermoedende buren, waaronder mijn opa en oma, werden altijd vriendelijk begroet door de man. Niet wetende dat hij verantwoordelijk was voor de meeste maffiamoorden in de Italiaanse provincie Lecce. Volgens de Italiaanse autoriteiten was hij een van de dertig gevaarlijkste Italiaanse criminelen.

De cijfers van het CBS, vooral gericht op de 'normale' criminaliteit, tonen aan dat er in Ridderkerk niets aan de hand is. Maar als we kijken naar de 'zware' criminaliteit, zijn er zo nu en dan wat incidenten waar we totaal geen weet van hebben. Zo'n maffiabaas die zich gewoon mengt in een straat waar nooit wat gebeurt, en nu zijn de president en de 'sergeant at arms' van de motorbende No Surrender dus opgepakt. Ze worden verdacht van betrokkenheid bij de mislukte liquidatiepoging op het industrieterrein van Donkersloot.

Tijdens het onderzoek van de steekpartij trof de politie ook nog eens een illegaal laboratorium aan, waar illegale medicatie en anabolen steroïden werden geproduceerd. Ook daar worden de twee leden van No Surrender van verdacht.
Toch heeft de 'normale' criminaliteit voor de gewone mensen meer merkbare gevolgen dan deze zware delicten.
Het grijpt je namelijk eerder aan wanneer je weg wil fietsen en je fiets staat er niet meer, dan dat er een illegaal lab bij je om de hoek zit. Van die zware criminaliteit merken we niets, totdat het in het nieuws komt. En stiekem vinden we het allemaal wel wat hebben, zolang het maar niet al te dichtbij komt. Toch een soort van sensatiezucht en nieuwsgierigheid wat ieder mens wel in zich heeft.
Kijk maar naar het aantal mensen dat op een ongeluk of brand afkomt.
Toch is het te hopen dat het bij incidenten blijft en dat deze zware criminaliteit niet de overhand krijgt.
Liever genoegen nemen met het verliezen van je fiets, dan rondvliegende kogels.

Reageren op deze column kan via www.decombinatieridderkerk.nl

Youri mailen kan via redactiecombinatie@baruitgeverij.nl.