Verplicht sporten voor uitkering geeft deelnemers een veel beter gevoel

RIDDERKERK - Het project 'bewegen naar (vrijwilligers)werk' is een jaar bezig. Het doel om inwoners van Ridderkerk met een bijstandsuitkering te activeren en toe te leiden naar (vrijwilligers)werk kan een succes genoemd worden. Door de goede resultaten gaan Sport en Welzijn en de gemeente Ridderkerk sowieso door met dit project tot eind 2018.
De deelnemers leveren een prestatie voor de uitkering die zij ontvangen, zijn beter in staat deel te nemen aan de samenleving en/of leveren een bijdrage aan de arbeidsmarkt, betaald of als vrijwilliger. Drie keer per week bewegen zij in de vorm van wandelen, sport en spel en fitness. Door het letterlijk in beweging brengen, wordt er onder professionele begeleiding gewerkt aan individuele competenties, gezondere leefstijl, verbeterde fitheid en meer zelfvertrouwen. Ook werken de deelnemers aan talentontwikkeling, coaching, sociale vaardigheden en (zelfstandige)bemiddeling. Na het programma van 12 weken worden de deelnemers nog een jaar lang gevolgd en waar nodig ondersteund. Dit neemt ook werk uit handen van de Klantmanagers Werk bij de gemeente Ridderkerk. Inmiddels is de derde groep kandidaten klaar met het beweegprogramma en ook daar veel positieve berichten: Ashley (23 jaar): "Moet ik nou gaan sporten voor mijn uitkering? Dat was mijn eerste opmerking. Nu 12 weken verder denk ik heel anders over het project. Het geeft mij energie en heb elke keer weer zin om te gaan sporten. De bijeenkomsten over talenten, kwaliteiten en communicatie vind ik nog steeds best spannend. Door dit project doe ik vrijwilligerswerk bij voetbalvereniging Slikkerveer als barmedewerkster en assisteer ik bij een meidenelftal."

Positiever
Geeta (41 jaar): "Mijn man en ik komen uit een vervelende situatie. Door het project zie ik alles nu veel positiever. Al was ik in het begin best sceptisch, maar ik vind het echt leuk en leerzaam. Je bent ook actief en sociaal bezig. Door het project geef ik nu kookles aan kinderen op OBS de Piramide. Dit is een mooie opstap naar meer, want mijn uiteindelijke doel is om een opleiding als receptioniste te volgen." Wim (49 jaar): "Ik vind het vooral leuk en krijg meer energie om dingen te ondernemen. Een paar maanden geleden had ik eigenlijk nergens zin in maar nu door al dat sporten voel ik mij een stuk beter. Ik kan goed met mensen en dieren omgaan en wil graag anderen helpen. Binnenkort ga ik aan de slag als chauffeur van de personenbus van zorgcentrum Riederborgh."

Uit het dal
Shayesta (40 jaar): "De meeste deelnemers zijn verplicht om deel te nemen. Ik heb mij vrijwillig aangemeld en ik ben blij dat ik dat heb gedaan. Ik zat hele dagen thuis, was somber en dacht veel na over alle problemen. Nu ben ik vier keer per week even weg van huis en kan ik mijn gedachten verzetten. Er doen alleen maar aardige mensen mee, ik heb veel lol en het sporten vind ik super fijn. Het hele traject is een mooie opstap voor vrijwilligerswerk wat ik ga doen bij Home-Start, een organisatie die ouders helpt bij het opvoeden van hun kinderen. Uiteindelijk wil ik mij eigen schoonheidssalon starten. De afgelopen periode heb ik een positieve drive gekregen om dit te gaan doen." Surin (41 jaar): "Tijdens mijn burn-out periode was het alleen maar praten en praten. Hierdoor kwam ik nog meer in een neerwaartse spiraal. Door dit project klim ik beetje bij beetje uit dat diepe dal. Het actief bezig zijn bevalt mij eigenlijk best goed. Ik voel mij fitter en vind het eigenlijk best leuk. Ik ga meedraaien bij de formulierenbrigade en mag een opleiding gaan volgen. Dit traject is een mooie opstap naar een betaalde baan. Ik wil mij weer onderdeel voelen van de maatschappij."
Heeft u een uitkering en denkt u dat dit project voor u geschikt is, bespreek dit dan met uw klantmanager Werk en Inkomen. Bent u als organisatie op zoek naar enthousiaste vrijwilligers of heeft u werkervaringsplekken? Neem dan contact op met Jacqueline Revier van SenW: jacqueline.revier@senw-ri.nl of 0180-432350.