'Yamaniacs' met hun motor naar Japan

RIDDERKERK - Op zaterdag 29 april beginnen Peet en Janny van Dam uit Ridderkerk aan hun droomreis. Ze zullen in drie maanden een motortrip maken met Japan als eindpunt. Dat wordt een rit van rond de 22.000 kilometer, die `de Dammetjes´ door zeventien verschillende landen brengt.
Als zelfbenoemde Yamaniacs gaan Peet en Janny dit motoravontuur op twee Yamaha´s aan. Beiden zijn aan dat merk verknocht en daarom is de Yamaha fabriek in Iwata. ook als einddoel gesteld. Ze hopen daar op een feestelijke ontvangst en een unieke rondleiding. "We hebben al contact gehad met Yamaha Nederland. Ze weten ook wel wie we zijn, want met onze Facebookpagina Yamaniacs bereiken we nu 81.000 personen. Dat zijn er veel meer dan de officiële Yamaha pagina" vertelt Peet van Dam.
Het in Ridderkerk geboren en getogen paar is helemaal verknocht aan het Japanse motormerk. De basis hiervoor werd gelegd in de tijd dat ze verkering hadden en samen rondreden op de brommer van Peet: "Dat was een Yamaha FS1E. Daarna was mijn eerste motor ook een Yamaha. En als dat bevalt blijf je bij zo'n merk hangen. Ik heb een jaartje een Honda gehad, maar ik zat al snel weer op een Yamaha."

Goed voorbereid
Zowel Janny als Peet gebruikte hun motor de eerste jaren vooral voor woon/werkverkeer. Nadat de kinderen opgroeiden begonnen ze ook toertochten te rijden. Drie van hun vier kinderen rijden inmiddels zelf ook motor en regelmatig zijn er eigen "Dam toerritten". Verder rijdt het paar veel met tochten mee van de motorclubs CMA en Ons Genoegen. Het idee om een keer naar Japan te gassen leeft al een paar jaar bij het echtpaar. Twee jaar geleden hakten ze de knoop door en begon de voorbereiding van de monstertrip. Peet vroeg drie maanden vrij van zijn werkgever en Janny werkte veel over om extra vrije weken te krijgen. Thuis werd gestudeerd op de mogelijke routes en er werd veel gereden om alles optimaal in conditie te brengen. Na onder meer twee motorritten naar Oost-Europa voelt hun uitrusting perfect. "De laatste reis is er niks afgevallen. We nemen niets te veel mee, maar dan mag je geen dingen verliezen die je niet kunt missen" vertelt het goed geprepareerde paar.
De reis wordt ondernomen met Yamaha's XT600E zonder elektronica. "We zullen in landen komen waar ze een elektronisch defect niet kunnen repareren. Daarom rijden we klassiek. Met vijf schroeven ligt alles al open." Het motorpaar kan zich ook geen week met pech veroorloven. "Het is allemaal best strak gepland. Als we teveel dagen verspelen halen we Japan niet. Het is nu nog spannend of we al of niet door Turkmenistan mogen. Als we een visum krijgen moeten we dat land in vijf dagen doorkruisen. En anders moeten we er via Rusland omheen."
In Japan is de Yahama fabriek niet het enige adres waar ze langs willen. "We hebben een Japanner thuis gehad die precies andersom reed. Die hebben we getrakteerd op hutspot en een bal gehakt. Nu gaan we bij hem op de thee in Tokio."