FOTO

Twee onderscheidingen in Ridderkerk

RIDDERKERK - Twee inwoners van Ridderkerk hebben ter gelegenheid van de jaarlijkse lintjesregen een koninklijke onderscheiding ontvangen. Erica Houtman en Wijnand Punt werden benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Burgemeester Anny Attema reikte vanmorgen de onderscheidingen uit tijdens een feestelijke bijeenkomst in het gemeentehuis van Ridderkerk.

Erica Houtman, beleidsadviseur bij Woonvisie, ontving haar onderscheiding voor haar vrijwilligerswerk bij de Hervormde Gemeente in Bolnes (van 1989 tot 2013), bij de ChristenUnie in Ridderkerk, bij het Ridderkerks Symfonie Orkest en als mantelzorger voor haar moeder. In de Hervormde Gemeente was ze nauw betrokken bij de organisatie van de Vakantie Bijbel Week. Ook had ze de Jeugdclub Benjamin onder haar hoede. Van Jeugdvereniging Jonathan was ze van 1992 tot 1999 de secretaris.

Van 2006 tot 2013 was mevrouw Houtman lid van de steunfractie van de ChristenUnie. In 2008 en 2009 gaf ze leiding aan een groepje dat zich bezighield met het vorm en inhoud geven aan het lokale beleid. En ze stuurde de Programmacommissie aan, met name als het ging over het schrijven van het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 en 2014. Momenteel is mevrouw Houtman secretaris van de plaatselijke afdeling van de ChristenUnie.

Sinds 1990 is mevrouw Houtman lid van het Ridderkerks Symfonie Orkest. De eerste jaren als lid van het orkest, maar sinds 1998 is ze ook betrokken bij de orkestcommissie die in 2001 uitgroeide tot een zelfstandige stichting. Daarvan is ze vanaf het begin de secretaris. Ze regelt veel rondom de concerten: van kaartverkoop en publiciteit tot en met het samenstellen van het programmaboekje. Daarnaast beheert ze het orkestarchief en was ze in 2006 lid van de sollicitatiecommissie toen een nieuwe dirigent moest worden aangesteld. Dat werd Marcel Geraeds, de opvolger van oprichter van het orkest Ben Ruysink.

Brandweerman

Wijnand Punt is sinds 2001 lid van het vrijwilligerskorps van de brandweer in Ridderkerk en is daar nu hoofdbrandwacht. Hij is voorzitter geweest van de personeelsvereniging en hij is betrokken bij het organiseren van diverse evenementen om de brandweer onder de aandacht te brengen van het publiek.

Bij de Stichting Evenementen Ridderkerk zit de heer Punt sinds 1990 in het bestuur. Vanuit deze stichting heeft hij veel werk verzet voor de jaarlijkse intocht van Sinterklaas en de Avondvierdaagse.

Bij de jaarlijkse Truckersrit van Stichting Help Een Handje, een evenement op Koningsdag voor mensen met een verstandelijke beperking, is de heer Punt betrokken als EHBO'er, verkeersbegeleider en presentator.

Sinds 1995 is de heer Punt lid van de EHBO-vereniging Ridderkerk. Hij deelt zijn kennis graag met andere EHBO'ers. Voor andere verenigingen en organisaties die om inzet van de EHBO vragen, is hij het eerste aanspreekpunt.

Vanaf 1984 is Wijnand ook als vrijwilliger verbonden aan de Jeugdwielertour 3 x 2 in Ridderkerk. Begonnen als toegewijd bromfietsbegeleider groeide hij uit tot een zeer gewaardeerd bestuurslid. Hij is vooral verantwoordelijk voor de mensen van de verzorging, de EHBO-ers en het geluid.