Nieuwe generatie draagt Molukse moskee

RIDDERKERK - Afgelopen zaterdag was er een drukbezochte voorjaarsmarkt bij de Molukse Moskee in Slikkerveer. Deze culturele en culinaire markt had een tweeledig doel: belangstellenden kennis laten maken met wat er speelt binnen de muren van deze moskee en geld verdienen voor de renovatie van het inmiddels 33 jaar bestaande gebouw.
De aan de Bachstraat gebouwde moskee 'Bait Al-Rahmaan' (Huis van de Barmhartige) was in 1984 een geschenk van de Nederlandse overheid voor de Islamitische Molukkers, die in de jaren naar Ridderkerk kwamen. Van die eerste generatie zijn er nu nog drie in leven, maar voor het bestieren van de moskee is de fakkel overgenomen. "Veel jonge mensen zijn ingestapt om deze moskee te behouden als religieus en cultureel erfgoed voor de volgende generaties" zegt vicevoorzitter Shima Pattisahusiwa.
Zij behoort zelf tot de tweede generatie en vindt het fantastisch dat er sinds vorig jaar zeven bestuursleden zijn van de derde generatie: "We hebben nu een bestuur dat bestaat uit zes vrouwen en twee mannen. Het zijn jonge mensen met veel nieuwe ideeën. Er staat nu bijvoorbeeld een enquêtebus in de moskee en er worden ook huisbezoeken gedaan om te peilen wat de wensen en behoeften zijn."
Kenmerkend voor dit nieuwe elan is ook dat de Stichting Molukse Moskee Ridderkerk sinds een maand een informatieve website heeft en daarnaast op Facebook actief is. Tevens is de moskeeadministratie nu gedigitaliseerd.

Onderhoud
Het ambitieuze bestuur heeft vastgesteld dat de moskee financieel gezond is voor de jaarlijkse lasten, maar geld te kort komt voor degelijk onderhoud en noodzakelijke vervangingen en vernieuwingen. "We moeten verzakkingen in het plein en kleine lekkages verhelpen. Ook moet CV-ketel hoognodig worden vervangen. Daarnaast willen we graag onze wasruimten en het mortuarium weer bij de tijd brengen" somt Shima het geplande werk op.
Met inzet van vrijwilligers is al het nodige werk verzet. Zowel aan de binnen- als buitenkant is het afgelopen jaar geschilderd, waarnaast ook voegwerk en kozijnen zijn hersteld. Ook staat het dak niet meer permanent 'onder water'. Ook de groene aanslag op de grote witte koepel kon de afgelopen maanden verwijderd worden.
De komende periode zullen diverse acties zijn om de benodigde financiën te verkrijgen. Op zaterdag 29 juli is bijvoorbeeld de sponsorfietstocht 'Van moskee naar moskee', waarvoor tussen de Molukse moskeeën van Ridderkerk en Waalwijk wordt gefietst. Ook de moskee in Waalwijk was ruim dertig jaar geleden een geschenk voor de daar gevestigde Islamitische Molukkers. Daaruit mag volgens Shima Pattisahusiwa niet de conclusie getrokken worden dat de moskee in Slikkerveer uitsluitend voor Molukkers is. "Natuurlijk heeft het onze identiteit, maar iedereen is hier welkom. De afgelopen jaren hebben ook vluchtelingen uit verschillende landen de weg naar ons gevonden. En alle activiteiten bij ons zijn in principe in het Nederlands."