Het afvalbeleid nu en in de toekomt in één plaatje gevangen

Bijval voor ambitieus afvalbeleid

RIDDERKERK - Ridderkerk gaat de scheiding van afval stimuleren en de rekening voor restafval vereffenen vanuit de gedachte `de vervuiler betaalt´. Een meerderheid van de gemeenteraad heeft maandagavond ingestemd met de plannen voor het Afvalbeleid 2017-2021.
De coalitiepartijen steunen het ambitieuze beleid van wethouder Japenga, die veel minder afval naar de verbrandingsoven wil brengen. "Wat je niet verbrandt kost geen geld, maar levert juist geld op" onderstreept Tjalke Alkema van de ChristenUnie. Het afvalplan zet daarom in op optimalisering van scheiding van plastic, papier en gft-afval. Met de inkomsten hiervan kunnen de reinigingsrechten omlaag. Voor wat blijft aan restafval wordt afgerekend per huishouden. "De vervuiler betaalt en de goede sorteerder wordt beloond" benadrukt Japenga.
Het afrekenen volgens dit principe zal naar verwachting niet plaatsvinden voor 2019. Er moeten eerst (ondergrondse) containers komen die de klepbewegingen registreren om individueel te kunnen afrekenen. Eerder wil de gemeente al inzetten op effectievere papier- en gft-inzameling. "Het zal reuring in dit dorp geven als we dit beginnen" beseft de milieuwethouder, die niets doen geen optie vindt: "Er moet fors wat gebeuren, maar het is niet onmogelijk."

Stap op drijfzand
Bijna alle oppositiepartijen zien er geen brood in. "We zijn niet tegen duurzaamheid, maar er zijn nu teveel onduidelijkheden en onzekerheden" vindt VVD-raadslid Edward Piena. Volgens de PvdA is het nu een stap op drijfzand. Ook Echt voor Ridderkerk vindt dat er nog onvoldoende is uitgekristalliseerd. "Het is een sprong in het diepe en daar zijn we niet van" aldus EVR-raadslid Cora van Vliet. De fractie van D66/GroenLinks is juist blij met de plannen: "Dat de vervuiler betaalt is niet meer dan logisch." Voor alle partijen is uitgangspunt dat er aanvaardbare tarieven moeten komen. Nu is het vooral nog gissen. "Maar dit is een goede route naar een gemeente met minder restafval" vindt SGP-raadslid Anton Rotier.