De vestiging van Bakkersland aan de Nikkelstraat

Sluiting dreigt voor Bakkersland

RIDDERKERK - Er is grote kans dat Bakkersland uit Ridderkerk verdwijnt. De directie wil de productie verplaatsen naar de vestiging van Bakkersland in Wateringen. Dit brengt grote onzekerheid voor de ruim honderd mensen die nu aan de voormalige bakkerij van Nugteren verbonden zijn. Hoeveel banen mee kunnen verhuizen naar Wateringen of andere bakkerijen van Bakkersland is nog onduidelijk.
Het personeel is afgelopen week van de voornemens van het management op de hoogte gesteld. Het plan is om de activiteiten van de bakkerij aan de Nikkelstraat binnen een jaar over te hevelen. Of dit nog kan worden tegengehouden door de Ondernemingsraad of vakbonden is de vraag. De Ondernemingsraad moet nog advies uitbrengen en de vakbonden moeten nog aan tafel voor een sociaal plan. Er zijn al eerder vestigingen van Bakkersland afgestoten. Ook daarbij werd personeel verplaatst of ontslagen.
Volgens een woordvoerder is er nog niets zeker voor Ridderkerk. De directie is in afwachting van de reactie van de Ondernemingsraad. Dat advies moet komen van zowel de Centrale Ondernemingsraad als de lokale vertegenwoordiging. Ook de vakbonden zijn net op de hoogte gesteld van de plannen.
Bakkersland werd vorig jaar overgenomen door de familie Borgesius van de gelijknamige bakkerijen. Hiermee ontstond een nieuwe organisatie met in totaal twintig grote bakkerijen in Nederland. Bij de fusie is beloofd dat de samenbundeling niet ten koste zou gaan van de werkgelegenheid. Wel hebben de nieuwe eigenaren ingezet op verhoging van de efficiëntie van het bedrijf.
Met het vertrek van Bakkersland van Donkersloot zal een einde komen aan een Ridderkerkse bakkerij met een lange historie. De bakkerij werd in 1796 begonnen en bleef de daarna generaties in de familie Nugteren tot 1995. Met tien andere oorspronkelijke familiebedrijven werd Bakkersland gevormd. Nugteren behoorde daarvoor al tot de Vendex Foodgroup.