Wethouder Tineke Keuzenkamp (midden) maakte het programma van het Geheugenpaleis mee

Actief blijven met het Geheugenpaleis

RIDDERKERK - Op woensdag 17 mei werd de officiële start van Het Geheugenpaleis in Ridderkerk gevierd. Wethouder Tineke Keuzenkamp zorgde voor de opening door deze morgen mee te doen met de deelnemers.
Het Geheugenpaleis Ridderkerk is begin dit jaar begonnen in Gasterij de Ontmoeting. Het is een samenwerkingsverband tussen Riederborgh en SOL Netwerk. Laatstgenoemde organisatie heeft in Rotterdam al met succes op vier locaties Geheugenpaleizen opgezet. SOL wil met dit initiatief het brein van mensen met lichte geheugenproblemen of beginnende dementie actief houden. "We zien dat ouderen zich bij beginnende dementie vaak terugtrekken. Vereenzaming versterkt het dementieproces. Onze oplossing om dit tegen te gaan: een laagdrempelig ontmoetingscentrum met activiteiten die het dementieproces aantoonbaar vertragen" aldus Ivo Brandsen van SOL. Ook bij het Geheugenpaleis in Ridderkerk-West gebeurt het allemaal op een laagdrempelige manier met zang, muziek, beweging en ontmoeting. Elke week zitten de deelnemers met elkaar aan de koffie om te praten over wat ze hebben meegemaakt of een recent tv-programma, waarna ze zittend in een kring eenvoudige bewegingsoefeningen doen. Ook komen er dan simpele muziekinstrumenten bij om de coördinatie en reactievermogen te prikkelen. Na een gezamenlijke lunch (broodmaaltijd) kunnen er ongedwongen spelletjes worden gedaan. Het Geheugenpaleis biedt dit programma elke woensdag van 10.30 tot 15.00 uur. Deelname kost € 3,-- per keer, inclusief lunch. Er is geen indicatie voor nodig. Voor meer informatie kan men contact opnemen met Leni Nugteren via: lenin@riederborgh.nl of 0180-452500 (maandag t/m woensdag tussen 9.00 en 16.00 uur).