Na 32 jaar stopt het brandweerwerk voor André van der Linden

RIDDERKERK - André van der Linden is per 1 juni, na exact 32 jaar, gestopt als brandweervrijwilliger. Een keus met een dubbel gevoel. Zijn wens om ooit nog eens samen met zijn zoon op de brandweerauto te zitten komt dan ook niet uit. Hoewel zijn zoon al wel jaren actief was bij de jeugdbrandweer in Rotterdam, goed op de hoogte is van het brandweerwerk en er ook in Ridderkerk nieuwe vrijwilligers gewenst zijn, staat het beleid binnen de VRR het niet toe dat een binnenvaartschipper (week op week af) opleidingen gaat volgen binnen de brandweer.

Van der Linden is geen onbekende binnen de Ridderkerkse gemeenschap. Voor zijn vele vrijwilligers werk heeft het vorig jaar de Koning behaagd hem lid te maken van de Orde van Oranje Nassau. Eén van de pijlers voor dit besluit is zijn werk als hoofdbrandwacht bij de post Ridderkerk. Hij woonde in die tijd (1985) op het Raadhuisplein boven kantoorboekhandel Den Otter en naast drogisterij Flach. Drie van die broers zaten bij de brandweer en het virus sloeg snel over.  Op 1 juni 1985 trad hij in dienst bij het gemeentelijke korps. Vanaf dat moment zag je bij brand dan ook vier mannen hard achter elkaar over het dorp rennen naar de kazerne aan de Klaas Katerstraat. Het winkelend publiek dacht dan ook regelmatig dat zij achter elkaar of een winkeldief aan zaten. Het aanname beleid was vroeger ook iets anders dan nu. Even bij de huisarts langs en daarna gelijk op de auto. ,,Ik had nog geen blusbroek en ik stond al te spuiten bij een uitslaande brand op de Maaslaan. Ik was nog niet eens voorgesteld aan de collega's", blikt André een beetje weemoedig terug. ,,Er was onder leiding van toenmalig commandant Verhoef een hechte familie sfeer binnen het korps. Waar een cluster-commandant nu op afstand stuurt, was Verhoef vroeger een vader figuur die bijvoorbeeld thuis langs kwam na een heftig incident".

Met het doornemen van de 32 jarige carrière komen er een hoop hoogte en diepte punten ter spraken. ,,Het verlies van collega's blijft altijd in je geheugen gegrift. Enkele van hen hebben we vanuit de kazerne met korpseer begraven en dat waren indrukwekkende bijeenkomsten. Ook incidenten met zware gewonden en/of doden zorgt voor een onuitwisbare indruk. Bij een A.E.D. inzet (uitruk naar een persoon met een hartstilstand, red.) verscheen het adres van mijn ouders op de pieper. Ter plaatse zag ik de impact die het geeft als er hulpverleners vechten voor het leven van een dierbare, ditmaal helaas zonder succes. Gelukkig leveren dergelijke inzetten ook positieve resultaten op. Er waren ook mooie inzetten zoals de 24 uurs inzet bij de wateroverlast in Arcen (L), de cursussen stormhoutzagen en de pilot met de OMS (openbaar meld systeem) motor. Tijdens de pilot reed ik vanaf huis met een speciale brandweermotor direct naar adres waar de melding vandaan kwam. Daar keek men wel eens vreemd op dat er eerst een brandweermotor voor de deur kwam en pas later de brandweerwagen." Hoe langer je met André praat hoe meer incidenten op diverse plekken binnen en buiten Ridderkerk ter sprake komen. Zo was zijn eerste uitruk met ademlucht de muziekschool in 1986, het schietincident op het winkelcentrum in Bolnes waarbij de gehele ploeg op zijn buik in de wagen lag en de grote brand bij het bedrijf CMI aan de Waalhaven in Rotterdam (februari 1996). ,,Als vertegenwoordiger van kantoorartikelen zat ik aan tafel bij Trelleborg aan de Kerkweg toen daar brand uitbrak. Ik als een speer naar de kazerne en met de brandweer terug waarbij we gelijk het pak van Wim Ooms meenamen. Hij werkte daar en kon gelijk met het korps aan de slag".

Van der Linden blijft in de toekomst hopelijk nog betrokken bij het korps als coördinator van de jaarlijkse avond met oud gedienden. Een moment waar menig voormalig brandweerman in het bijzijn van een heleboel (oud) collegae kan terug kijken op zijn of haar carrière binnen het korps Ridderkerk.