Piet den Boer doet mee aan het paling roken

Pinkstermarkt met oude ambachten

RIDDERKERK - De Pinkstermarkt brengt dit jaar weer oude ambachten terug op de Kerksingel in Ridderkerk. Op dit rondje zullen ongeveer vijftien staaltjes van traditioneel vakmanschap te bewonderen zijn. Ook wordt er een palingrookwedstrijd georganiseerd met deelnemers uit de top van Nederland.
"We willen weer de oude gezelligheid van de Pinkstermarkt. Daar horen de oude ambachten bij" vindt Albert Boersma, voorzitter van de SER-werkgroep Pinkstermarkt. Het nostalgische hart van de markt brengt onder meer een klompenmaker, mandenmaker en nettenboeter naar Ridderkerk. Aanvullend op deze nostalgie komt ook een folkloredansgroep, die in klederdracht zal optreden om 11.00, 12.00, 13.00 en 14.00 uur.
De totale centrummarkt zal bestaan uit zo'n 250 kramen. Ook voor de marktlieden is dit jaar een wedstrijd uitgeschreven. De mooiste kraam wordt beloond met een prijs. Het wordt door de organisatie als een groot voordeel gezien dat het Koningsplein eindelijk af is: "Alles kan nu optimaal worden opgebouwd en de horeca doet volop mee."

Korenfestival
Na het succes met de koren vorig jaar brengt deze editie een korenfestival op twee podia. Op het Koningsplein en het Sint Jorisplein zorgen zeven koren voor een doorlopend programma van 11.00 tot 16.00 uur. De optredens komen voor rekening van de Shantykoren Bravour en Buitengaats, Mevrouwenkoor Sjowenso, Popkoor Xing, jeugdpopkoor Zinge, De Muzidima's en De Tiereliers. "Inderdaad, dit jaar geen podium voor een Ridderkerks koor. Die hebben allemaal hun beurt met de serie Zomerconcerten van de SER. Daarom hebben wij gekozen voor koren van buiten" stelt de voorzitter.
Het palingroken heeft wel een deelnemer uit Ridderkerk. Piet den Boer, de palingroker bij evenementen in Rijsoord, zal het mogen opnemen tegen rookkampioenen uit onder meer Friesland en Brabant.
De Pinkstermarkt is op zaterdag 3 juni van 10.00 tot 17.00 uur.