Martijn van Driel kon persoonlijk de cheque in het Snuffelpand in ontvangst nemen

Snuffelgift voor onderwijs op Papua

RIDDERKERK - In het Ridderkerkse Snuffelpand werd vorige week een cheque van € 1250,- gepresenteerd door de stichting Help Onderwijs Papua (HOP). Deze stichting steunt het werk van Martijn en Anne-Marie van Driel, die op Papua werken aan verbetering van het onderwijs.
Na er zelf vele jaren les te hebben gegeven, uitgezonden door de Oikonomos Foundation, helpen ze nu met het trainen van docenten en het schrijven van betere lesboeken. "Leerkrachten hebben op Papua in het algemeen zelf slecht onderwijs gehad en kunnen de ingewikkelde boeken uit Java niet aanpassen aan het niveau van de kinderen. Analfabetisme neemt ieder jaar nog toe en schooluitval ligt in Papua op meer dan 50%. Wij trainen de door ons geschreven methodes die zo zijn opgesteld dat zelfs mensen die geen leraar zijn kinderen kunnen leren lezen en rekenen" vertelt Martijn van Driel. Na het opzetten van een trainingsprogramma voor leerkrachten, managet en coacht hij nu, binnen dezelfde lokale stichting (YKW), een team dat leerboeken schrijft voor de lagere scholen. Anne-Marie heeft geholpen met de oprichting van een voorbeeldbasisschool en een kleuterschooltrainingsprogramma. Wegens het feit dat er geen Nederlandse leerkracht meer is, geeft ze de kinderen nu zelf les. Sinds 2011 hebben ze met hun team meer dan 350 scholen getraind en voorzien van boeken.
Op zaterdag 3 juni is de maandelijkse verkoop in het Snuffelpand. De winkel met tweedehands spullen is geopend van 10.00 tot 16.00 uur. Voor gebruikte meubels kan men zaterdag tussen 10.00 en 15.00 uur een kijkje nemen bij de opslag annex showroom aan de P.C. Hooftstraat.