Column Youri: De Knuppelman

Youri Haasdijk is 19 jaar, studeert media en entertainment management en woont in Ridderkerk.

Jahoor, we hebben er weer een. Een zogenoemde 'internethype'. Dit keer geen achterlijke 'challenges' met dikke Amerikanen, maar het welbekende 'voetjes van de vloer'. Het gaat als volgt: als iemand roept dat de vloer lava is, heb je vijf seconden de tijd om met je voeten van de vloer te gaan. Uiteraard moet alles ook gefilmd worden tegenwoordig, dus het levert veel chaotische beelden op met vallende kinderen en omvallende winkelrekken. De vanuit Amerika overgewaaide hype, begint nu ook in Nederland voet aan de grond te krijgen.

Als ik dit soort dingen zie moet ik altijd aan mij eigen jeugdjaren denken. Toen leek alles veel leuker en spannender. Voetjes van de vloer, natuurlijk kenden we dat. Deden we wel eens, maar zo bijzonder was het niet. Wij deden andere dingen, dingen die niet gefilmd werden. Gelukkig.

Zo ken ik er nog wel eentje. Steen-papier-schaar, en de verliezer moest aanbellen bij de Knuppelman. De Knuppelman was jaren geleden een bekend fenomeen in de wijk Drievliet. Als we de verhalen moeten geloven, is de man (zijn naam verraadt het al) meerdere malen met een knuppel naar buiten gerend toen er bij hem werd belletje geleld. In je eentje durfde je nooit langs het hoekhuis te lopen, met een groep bleef je slechts op grote afstand staan. Degene die vrijwillig dichtbij durfde te komen, was een enorme held. Er zijn maar weinigen die dat ooit hebben gedaan. Ikzelf heb de Knuppelman helaas nooit met eigen ogen weten te aanschouwen. Ik weet dus ook niet zeker of die wel echt heeft bestaan, maar iedereen was er toen zo van overtuigd dat er wel degelijk een Knuppelman in dat huis leefde. Het bleef altijd maar een vaag iets.

Nu, jaren later, ben ik nog steeds nieuwsgierig of er daadwerkelijk ooit een Knuppelman in Ridderkerk zou hebben geleefd. Ik ben dus maar eens gaan Googlen.

Definitie van een knuppelman: een man die op het moment dat er bij hem wordt aangebeld, zijn huis uit komt rennen met een knuppel in een van zijn twee klauwen.
Het schijnt dat Knuppelmannen erg schuw zijn en zich maar weinig laten zien. Ze leven inderdaad vaak in hoekhuizen, om zo hun aanbellende prooi van verschillende kanten te kunnen verassen. De meeste Knuppelmannen leven in Oost-Europa, maar ook in West- en Zuid-Europa zijn ze de laatste vijftien jaar regelmatig gesignaleerd. Knuppelmannen kunnen agressief worden op het moment dat er wordt aangebeld bij hun hoekhuis. Op dat moment verlaat de Knuppelman in een rap tempo zijn natuurlijke habitat, op zoek naar de belletje-leller.
Definitie van een belletje-leller: jong persoon die aanbelt bij een willekeurig huis en vervolgens niet blijft staan, met als doel een oud persoon voor niets naar de deur te lokken.

Na deze tekst te hebben gevonden, lijkt het erop dat er inderdaad een Knuppelman in Ridderkerk moet hebben geleefd. Het hoekhuis staat er nog steeds, maar of er nog steeds een Knuppelman in zit, is natuurlijk de vraag. Misschien een idee voor een nieuwe challenge of internethype: op het moment dat iemand Knuppelman roept, bel je zo snel mogelijk bij een hoekhuis aan. Dan kan het niet anders dat er ooit weer een keertje een Knuppelman naar buiten zal komen.

Reageren kan via www.decombinatieridderkerk.nl

Youri mailen kan via redactiecombinatie@baruitgeverij.nl.