Feest met veteranen

RIDDERKERK - Burgemeester Anny Attema heeft zaterdag de Ridderkerkse veteranen bedankt voor hun inzet voor vrede en veiligheid in de wereld. Ze sprak tijdens de jaarlijkse plaatselijke Veteranendag op het Koningsplein, die dit jaar voor de twaalfde keer werd gehouden.

"Vandaag laat Ridderkerk zien dankbaar te zijn. Vandaag zeggen wij tegen alle veteranen: dank jullie wel. Dat is de betekenis van deze dag. Van onze veteranen kunnen we leren, dat we onze vrijheid moeten koesteren. Dat die niet gewoon is, maar heel bijzonder en waardevol. Dat vrijheid het waard is om elke dag opnieuw voor te strijden zoals onze militairen dat ook vandaag doen zoals bijvoorbeeld in Mali, Irak en Afghanistan".

De burgemeester kondigde een feestelijke ontmoeting aan, samen met de voorzitter van het Veteranencomité Arie de Koning, met de 18 Ridderkerkers die de afgelopen tijd het draaginsigne 'Nobelprijs VN Militairen' hebben ontvangen. Het is een eerbetoon en erkenning voor de militairen die in de periode van 1956 tot 1988 namens Nederland zijn uitgezonden naar vredesmissies.

Tijdens het officiële gedeelte van de Veteranendag was er ook een toespraak van 'jonge veteraan' Jan-Paul Apon en droeg de 92-jarige veteraan Leen van Geenen een zelfgeschreven gedicht voor. Verder waren er optredens van Harpe Davids, de Saint Andrews Pipe Band en de Sgt. Wilson's Army Show. Kinderen vermaakten zich op het springkussen en mochten ritjes maken in oude legevoertuigen.