Lianne Pruysen, hier op het schoolplein, maakt structureel overuren

Leerkrachten willen minder werkdruk

RIDDERKERK - "Het takenbeleid klopt niet. Op papier moeten we alles in 40 uur kunnen doen, maar de praktijk is anders. Ik zit nu iedere avond met de laptop op schoot en in het weekend vaak ook nog. Structureel maak ik iedere week overuren."
Lianne Pruysen, leerkracht van CBS De Regenboog in Slikkerveer, staat daarom volledig achter POinactie, waarmee breed door het onderwijsveld wordt ingezet op een eerlijk (hoger) salaris en vermindering van de werkdruk. De Ridderkerkse juf heeft zich opgeworpen als regiocoördinator van de PO-kopgroep: "Ik ben een bevlogen juf. Ik sta al 33 jaar met veel passie en plezier voor de klas, maar ook merk dat de rek er nu toch wel uit is."
Net als haar medeactievoerders roept Lianne daarom iedereen op om de petitie van POinactie te tekenen op: wwwpofront.nl. Er zijn al dik 2½ miljoen steunbetuigingen. Alle handtekeningen zullen op dinsdag 27 juni in Den Haag worden aangeboden aan Mark Rutte.
Op deze dag zullen veel basisscholen een uur later beginnen. "Ook in Ridderkerk gaan veel scholen een uurtje later open" weet de regiocoördinator. De openbare scholen hebben al vaker prikacties gehad, maar voor de meeste christelijke scholen is het een primeur. "Het is voor mij ook de eerste keer dat ik met een actie laat merken dat er echt iets moet veranderen. Ook ons bestuur staat achter deze actie."
Naast de Vereniging voor Protestants Christelijk Primair Onderwijs Barendrecht en Ridderkerk (PCOB), verantwoordelijk voor elf basisscholen, hebben ook veel andere onderwijsorganisaties en de vakbonden zich achter de actie geschaard. Ook is er volgens Leanne veel begrip bij ouders. "Wij gaan daarom dinsdag ook met twee leerkrachten en twee ouders naar Den Haag."