Justine Pelmelay komt zingen op de Food & Greenmarkt

Food & Greenmarkt met veel nationaliteiten

RIDDERKERK - Op zaterdag 1 juli is er voor de derde keer een Food & Greenmarkt aan de Dr.Colijnstraat in Ridderkerk. Dit brengt weer zo'n veertig kramen terug op het vroegere marktplein. De markt, die wordt georganiseerd door de Kledingbank en FoodCompany Ridderkerk, heeft dit keer als thema "De multiculturele samenleving".
Dit wordt tot uiting gebracht met de foodkramen en optredens op het podium. Op de kramen worden lekkernijen onder de aandacht gebracht uit onder meer de Turkse, Marokkaanse, Surinaamse, Hongaarse en Peruaanse keuken. "We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk nationaliteiten bij elkaar te brengen" aldus Miriam Renzen, die met de markt ook de bekendheid wil vergroten van de Kledingbank en FoodCompany. Er wordt daarom ook weer een modeshow gepresenteerd met tweedehands kleding uit het aanbod van de Kledingbank.

Tegen verspilling
Ruim duizend Ridderkerkers met een kleine beurs worden momenteel door de Kledingbank geholpen met gratis kleding. Met de FoodCompany worden inmiddels 380 huishoudens bereikt. Zij worden geholpen met wat in supermarkten en winkels overblijft en andere producten die voor dit doel worden geschonken. Met beide initiatieven wil men ook bijdragen aan duurzaamheid binnen Ridderkerk: het tegengaan van voedselverspilling en hergebruik van kleding en goederen. Er zijn al verschillende andere projecten uit geboren, zoals het verstrekken van tweedehands fietsen en babybenodigdheden (op doorverwijzing van verloskundige), verjaardagstassen voor kinderen van minima en ontbijt op een basisschool.

Optredens
Om veel mensen naar het plein te trekken zijn er zaterdag veel optredens en demonstraties. Het publiek mag uitkijken naar onder meer voormalig Songfestivaldeelneemster Justine Pelmelay en de Rotterdamse zanger Dave van der Wal. Ook de Ridderkerkse zanger met Spaanse wortels Javi Escalera, Lapré Band en de Noordzangers verschijnen op het podium.
Naast de muziek zijn er kickboksdemonstraties van sportschool Victory in samenwerking met Paramedisch Centrum Slikkerveer (PCS), dat het bewegen van kinderen wil stimuleren. Leuke prijzen zijn te winnen met het rad van fortuin. Radio Ridderkerk doet met een lange live-uitzending verslag van alle activiteiten en is hiervoor de hele dag op locatie aanwezig.
De Food & Greenmarkt is van 10.00 tot 17.00 uur.