Nieuwe fase voor plan Riederwerf

RIDDERKERK -Dinsdagmiddag is officieel het startsein gegeven voor de bouw van de vierde fase van het plan Riederwerf in Ridderkerk. Wethouder Volbregt Smit legde hiervoor samen met Wilco van der Ban, directeur Zuidwest van gebiedsontwikkelaar AM, een vloerdeel voor één van de nieuwe woningen. In het eerste kwartaal van 2018 moet de rest klaar zijn.
Met de ontwikkeling van de Riederwerf wordt het voormalige terrein van scheepswerf Schram en Van Beek omgevormd tot een nieuwe woonwijk met circa 100 woningen. Na de succesvolle verkoop in de drie fases met rijwoningen is nu de bouw ter hand genomen van acht twee-onder-een-kapwoningen. Het ontwerp van deze huizen is ontleend aan de BAM Wooncollectie en kenmerkt zich door een nostalgische, Oudhollandse stijl.
Veel toekomstige bewoners waren bij het feestje op het bouwterrein. Zes van de acht woningen zijn al verkocht en op twee ligt een optie. In tegenstelling tot de nieuwbouw in het Zand, waar vooral Ridderkerkers voor in de rij staan, zijn deze Riederwerfhuizen bijna allemaal verkocht aan niet-Ridderkerkers. Wethouder Smit zag hier aanleiding in om de kopers van buiten te feliciteren met "een heel goede keuze", waarna hij in zich speech over de historie van de bouwlocatie sprak. "De plek van scheepswerf Schram en Van Beek. Dat roept bij oudere Ridderkerkers meteen herinneringen aan de bloeiende bedrijvigheid op het gebied van scheepsreparatie en –nieuwbouw. Jarenlang domineerde die de Ridderkerkse rivieroever. Als alles klaar is, staan hier straks ruim honderd eengezinswoningen."
De huizen van fase 1 en 2 zijn inmiddels bewoond en fase 3 is al ver in uitvoering. Er volgen nog een vijfde fase met woningen aan de rivier en een zesde fase met woningen aan de kant van de Ringdijk.