Freek en Krystle van der Valk voor hun hotel.

Tien jaar Van der Valk Hotel Ridderkerk

RIDDERKERK - ,,Het grootste compliment dat we van een gast hebben gehad?'' Krystle en Freek van der Valk herhalen de vraag, kijken elkaar heel even aan en komen dan al snel met het antwoord.

,,Dat is van een Amerikaanse zakenman die over heel de wereld reist en in veel hotels komt. Hij zei ons dat ons hotel voelt als zijn tweede thuis. Vertrouwd, veilig en door de gastvrijheid van onze medewerkers als een warme deken. Met onze visie dat we een organisatie willen zijn die mensen verbindt en waar mensen zich welkom voelen, is dit een heel groot compliment waar we heel trots op zijn."

Tijdens het interview ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het hotel uit de bekende keten, zitten we in het vernieuwde restaurant van het hotel, dat ligt op de grens waar Ridderkerk, Barendrecht en Rotterdam elkaar raken.

De laatste gordijnrails worden opgehangen, het laatste schilderij krijgt een mooie plaats en een druppelende kraan wordt nog vervangen. Maar als dit gedaan is, is de verbouwing klaar.

Krystle: ,,Niet alleen het interieur van het restaurant is vernieuwd. Ook de indeling is naar de wens van onze gasten aangepast. In de oude vorm was het restaurant heel snel aan te passen om grote gezelschappen te ontvangen. Er kon eenvoudig met tafels geschoven worden. Nadeel was dat we te weinig kleine knusse zitjes hadden. In de nieuwe opzet hebben we gekozen voor een indeling waar we dat wel hebben. Meer tafels voor twee, drie of vier personen in gezellige hoekjes van het restaurant.

,,De verbouwing draagt bij in het uitdragen van ons idee over de bedrijfsvoering. De accommodatie en inrichting zijn natuurlijk belangrijk, maar het belangrijkste om ons doel te bereiken zijn onze medewerkers. We willen dat de gasten zich welkom voelen. Dat kan je deels bewerkstelligen met de inrichting, maar uiteindelijk zijn het vooral de medewerkers die het verschil maken. Met hun gastvrije houding zijn ze de sleutel tot het bereiken van ons doel. We selecteren en trainen onze medewerkers daar dan ook op. We willen graag een plek zijn die verbindt en waar mensen elkaar ontmoeten. Mensen hebben elkaar nodig en we moeten er samen iets moois van maken. Door ontmoetingen te faciliteren willen wij een bijdrage leveren aan het verbinden van mensen."

De MVO-verklaring op de website heeft een indrukwekkende lijst met afspraken waaraan Van der Valk Hotel Ridderkerk zich bindt. Duurzaam ondernemen is een belangrijke bedrijfsdoelstelling. Om invulling te geven aan deze bedrijfsdoelstelling volgt men de richtlijnen van de Green Key. Het hotel is continu in beweging. Natuurlijk omdat het bedrijf 24/7 gasten in huis heeft, maar ook omdat jaarlijks de nodige vernieuwingen worden doorgevoerd. "Tijdens het openingsfeest beloofde we elkaar dat het hotel er bij het 10-jarig bestaan nog steeds als nieuw uit zou moeten zien en de komende 10 jaar gaan we met diezelfde energie verder."

Buiten wordt bij de ingang een beeld op zijn plaats gezet. ,,Een cadeau van mijn ouders voor het tienjarig bestaan", zegt Freek erover en hij kijkt er met trots naar. ,,Het heet 'Hope'. Als we er met elkaar wat van maken, dan creëren een mooie toekomst voor iedereen."

'We willen een organisatie zijn die mensen verbindt en waar mensen zich welkom voelen.'