Teun Rijsdijk, ook lid van de werkgroep, ging op molenpad

Ridderkerkse molens door werkgroep met meer facetten belicht

In de zomervakantie heeft de Oudheidkamer in Ridderkerk minder aanloop, maar toch wordt er jaarlijks veel werk gemaakt om een leuke zomertentoonstelling te kunnen presenteren. Voor de tentoonstelling van dit jaar is gekozen voor het thema "Molens". Hiermee wordt niet alleen het heden en verleden van de molens in Ridderkerk belicht. De werkgroep Foto- en Filmdocumentatie van de Stichting Oud Ridderkerk bedacht er nog van alles bij.

"We beginnen de voorbereidingen voor onze zomerexpositie altijd al in januari. Dat begint met het spuien van allerlei ideeën en bedenken wat daarbij mogelijk is. Dit jaar kwam Teun Rijsdijk met het voorstel om iets met molens te doen en dat hebben we gezamenlijk uitgewerkt" vertelt werkgroepslid Leen Willemstein.
Voor de documentatiegroep betekende het een duik in de archieven om foto's van de vroegere Ridderkerkse molens te verzamelen. Tevens werden oude kaarten geraadpleegd om te kunnen illustreren dat Ridderkerk in het verleden veel molens rijk was. "Met het opduiken van die oude foto's zijn we er nog niet. We moeten ze vaak ook nog opknappen en digitaal verbeteren om de beelden zo optimaal mogelijk te kunnen presenteren. Als alles compleet is gaat alles op een stick naar de drukker en krijgen we de foto's op het formaat waarop we ze willen laten zien."
De samenstellers zijn er dan nog niet. Bij elke foto moet ook een tekst met duiding worden gemaakt. Afzonderlijk moet dit allemaal ook nog eens worden gelamineerd. "Daarbij moeten we lijsten bijhouden om te weten waar we wat op de borden kwijt kunnen" zegt de werkgroepsvoorzitter.

Voorwerpen
Na het kiezen van het thema gaat er ook altijd een verzoek uit naar Anneke Nugteren, die het collectiebeheer voor de Stichting Oud Ridderkerk verzorgt. Zij krijgt het verzoek om voor het vullen van de vitrines te zoeken naar voorwerpen te zoeken die aansluiten op het gekozen onderwerp. In dit geval werd er naast gereedschappen van de molenaar ook gekozen voor voorwerpen die gebruikt werden voor het bakken van brood en andere bakkersmaterialen.
Ook met een speciale fotoreportage is belicht hoe Ridderkerks graan via de Rijsoordse molen en bakkerij Van der Waal als brood de weg naar de winkels vindt. De fotografen van de werkgroep, Teun Rijsdijk en Jan Reijmerink, stonden er 's nachts voor in de bakkerij. Ook werden er in Rijsoord foto's gemaakt van de molen met verschillende wiekstanden. Wie die molentaal betekent kan men bij de expositie ontdekken. Daarnaast wordt uitleg gegeven van typische molenaarsuitdrukkingen. Ook laat men met foto's zien wat nu een paltrokmolen, houtzaagmolen, watermolen etc. is. "Leuk voor de bewoners van de molenstraten in Drievliet om dat eens te zien" hoopt de werkgroep. Enkele molenschilderijen van Jos Crezée completeren het geheel.
De expositie over molens is te zien tot en met zaterdag 5 augustus. De Oudheidkamer (Kerksingel 26) is geopend op woensdag t/m zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur.

Leen Willemstein, Johan Verschuur, Jan Reijmerink, Wout Haasjes en Jan van der Poel doken in de molens