We moeten vrouwenvoetbal kijken

Ondanks dat de mannen niet spelen, kunnen we deze zomer toch genieten van een EK voetbal. Hoe dan, als de mannen niet spelen? Vrouwen. Want die voetballen natuurlijk ook gewoon. De komende maand moeten we dus naar vrouwenvoetbal gaan kijken.

Het heeft altijd iets apart. Vrouwen bewegen toch anders en het oogt allemaal wat slomer. Het is vaak een beetje net-niet-voetbal. Toch heb ik bij de openingswedstrijd van het EK wel een aantal leuke dingen gezien (en dan praat ik nog steeds over voetbal). Een paar hele goede acties, maar het ontbreekt uiteindelijk vaak in de afronding of de laatste pass. Bij sommigen heb ik soms ook het idee dat ze alles met hun verkeerde been doen. Of dat ze het de avond ervoor veel te laat hebben gemaakt. Een prachtige goal werd gescoord in de tweede helft. Maar toen de herhaling in beeld kwam was al snel te zien dat het meisje die de mooie voorzet gaf, de bal compleet verkeerd raakte waardoor hij perfect op het hoofd van de ander kwam, die hem vervolgens raak kon koppen. Matig verdedigd ook.

En dat alle coaches en hulptrainers ook vrouwen zijn, vind ik ook een beetje overdreven. Een mannelijke trainer zou niet misstaan voor dit Nederlandse vrouwenelftal. Mannen stralen vaak ook wat meer gezag uit en hebben uiteraard meer zicht op het spelletje.

Maar wat doet het er ook allemaal toe, voetbal is voetbal en het blijft leuk om te kijken. Vooral als het ergens om gaat, zoals in dit geval een Europees Kampioenschap. We moeten het vrouwenvoetbal ook niet met mannenvoetbal gaan vergelijken. Het is op zoveel gebieden verschillend van elkaar. En buiten de mindere dingen wordt er gewoon bij vlagen heel goed gevoetbald door de vrouwen. Iets wat je jaren geleden nog niet zag. Er wordt dus progressie geboekt.
Vrouwenvoetbal is aan het opbloeien. En het Europees kampioenschap is ook nog eens in Nederland, dus voor de KNVB een ideaal moment om het vrouwenvoetbal eens goed op de kaart te zetten. Tot nu toe lukt dat aardig. Dat is ook te zien op dit EK.
De 'Oranje Leeuwinnen' trekken redelijk volle stadions.
En meer dan 2,2 miljoen Nederlanders keken naar de openingswedstrijd die in Utrecht werd gespeeld.

Ook bij de Ridderkerkse voetbalclubs is de opkomst van het vrouwenvoetbal te merken.
Steeds meer meisjes melden zich aan en steeds meer dameselftallen zijn het gevolg. Op jonge leeftijd kunnen meisjes zich bij veel clubs al in een meidenelftal voegen, ook in Ridderkerk is dit al in volle gang. Het meidenvoetbal heeft zich de laatste jaren heel goed ontwikkeld.
In 2016 stonden er 153.000 vrouwelijke leden bij de KNVB ingeschreven, wat vier procent meer is dan het jaar ervoor. Bij de pupillen was er zelfs sprake van 6,7 procent groei. En het gaat maar door: in 2020 verwacht de KNVB maar liefst 183.000 vrouwelijke leden te hebben.

De Oranjegekte die het mannenvoetbal met zich meedraagt, kent het vrouwenvoetbal nog niet. Alhoewel, ikzelf zit nu in Spanje dus wie weet zijn alle straten in Ridderkerk op dit moment wel voorzien van vlaggetjes. De Oranje Leeuwinnen hebben goed gepresteerd in de groepsfase. Met het maximale aantal punten is de knock-outfase bereikt. In de kwartfinale wacht nu Zweden. Laten we voor het Nederlandse vrouwenvoetbal hopen dat ze zo ver mogelijk komen om zo groei nog meer te stimuleren.

Reageren kan via www.decombinatieridderkerk.nl

Youri mailen kan via redactiecombinatie@baruitgeverij.nl.