Simon Koster volgt een Romeinse route

Simon Koster zit bijna op nieuw streefbedrag

RIDDERKERK - Sinds 10 juli is Simons Koster vanuit Ridderkerk op de fiets op weg naar Constanta in Roemenië, gelegen aan de Zwarte Zee. Een tocht van ongeveer 3500 kilometer waarvan hij deze week ongeveer de helft heeft afgelegd en nu door Hongarije fietst.
De route die Simon volgt loopt langs de oude noordgrens van het uitgebreide Romeinse rijk. De Romeinse noordgrens (Limes) liep niet alleen door Nederland. Sterker, de Limes strekte zich uit van Groot-Brittannië in het westen, via de Rijn en de Donau, tot aan de Zwarte Zee in het oosten. Duizenden kilometers vol met forten, wachttorens en andere verdedigingswerken, die de stammen in het noorden moesten beletten het rijk binnen te vallen. Een groot deel daarvan is na de val van Rome in de bodem verdwenen, maar uit geschreven en archeologische bronnen hebben we de loop van de Limes exact kunnen reconstrueren. En op sommige plaatsen staan zelfs nog indrukwekkende restanten fier overeind. Het grootste deel van de Limes bestond echter niet uit muur, maar rivier. Net als in Nederland kende het Romeinse rijk bijna overal een natuurlijke noordgrens: de Rijn of de Donau. Het tweede deel volgt de sporen van de Limes langs de Donau tot op de legendarische Hongaarse Puszta. Het derde deel van de tocht krijgt een totaal ander karakter. De vlakke Puszta maakt plaats voor bergketens van de Karpaten, met enkele passen met slechte wegen tot 1250 meter hoogte. De route doorkruist Transsylvanië met een grote boog oostwaarts over de Draculapas naar de beroemde kloosters van de Bukovina en leidt door het Roemeense Moldavië naar de Donaudelta, richting de Romeinse havenstad Tomis, het huidige Constanta waar Simon 12 augustus hoopt aan te komen.
Simon hoopt met deze tocht een hoop geld op te halen voor kinderhulp in Roemenië. Via de Stichting Draagt Elkanders Lasten, een Ridderkerkse stichting die zich al 22 jaar inzet voor hulp aan de meest kansarmen in Roemenië, gaat de volledige opbrengst direct naar opvangprojecten voor kinderen in de steden Cluj Napoca en Botosani. Simon ging in eerste instantie voor € 1,- per kilometer, maar al snel moest dit streefbedrag worden bijgesteld naar € 2,- oftewel € 7000,- totaal. De opbrengst thermometer staat hier nog maar een paar honderd euro vanaf. Een geweldig resultaat. Helpt u dit bedrag te overschrijden? Stort dan uw gift ovv. fietstocht Simon op rekeningnummer NL30 INGB 0670471046 t.n.v. Draagt Elkanders Lasten te Ridderkerk.