Foto bron YouTube

Column Youri: Het gevecht van de eeuw

Het is aftellen geblazen. Nog twee nachtjes slapen en dan is het zover. Het gevecht van de eeuw. The Notorious tegen The Moneymaker. De Ierse UFC-fighter Conor McGregor tegen De Amerikaanse bokser Floyd Mayweather. De hele wereld telt af. Ook in Ridderkerk zullen zaterdagnacht nog vele lichtjes branden.

Zo'n 8,5 duizend kilometer hiervandaan zullen de twee het tegen elkaar opnemen. Las Vegas, de stad van het geld en het gokken. En over geld gesproken, McGregor zal bijvoorbeeld met dit gevecht zo'n 100 miljoen dollar op zijn bankrekening bijgeschreven krijgen. Dat is zo'n 85 miljoen euro. En daar hoeft hij niet eens voor te winnen. Gewoon in die kooi staan met z'n bokshandschoentjes aan, is al genoeg. Hoe hij aan die 85 miljoen komt? Dat betalen wij. Door merchandising, kaartverkoop en televisiekijkers stroomt het geld bij hem binnen. Wie vanuit Ridderkerk wil kijken, kan de wedstrijd via FOX-Sports bestellen. Dit zogenaamde pay-per-view zal in Nederland 8 euro bedragen. Dat is een stuk minder dan in Amerika, want daar betaalt men zo'n 70 euro om de wedstrijd in HD te zien. Het geld zal onder andere naar Mcgregor en een beetje naar Mayweather gaan.

Niet alleen sportliefhebbers tellen af, ook de twee vechters zelf werken er al maanden naartoe. Op de persconferenties gaat het er soms heftig aan toe en proberen de twee elkaar de grond in te schreeuwen. McGregor, die toch ook bekend staat om zijn provocerende gedrag, wekt de meeste lachers en fans op zijn hand. Van oorsprong is hij geen bokser, maar een Mixed Martial Arts (MMA)-fighter. In de MMA-competitie is hij door zijn gedrag en spectaculaire vechtstijl de grote blikvanger. Bij dit gevecht verwacht ik dat dat niet anders zal zijn. Waarom hij zaterdagnacht opeens als bokser verschijnt? Pure eerzucht en omdat hij altijd en overall de beste wil zijn. Haters zullen het van de negatieve kant bekijken. Die zullen zeggen dat hij het alleen om de aandacht doet en om reacties uit te lokken.

McGregor daagde Mayweather uit, nadat hij zich in november tot kampioen kroonde. Dit waren zijn woorden: ,,Ik wil 100 miljoen dollar voor een gevecht tegen hem onder de regels van het boksen, want hij is bang voor een puur gevecht, zonder bescherming''. Een typische McGregor uitspraak.

Zijn tegenstander Floyd Mayweahter is een heel ander type. De Amerikaanse bokser is meervoudig wereldkampioen boksen en verloor in zijn carrière nog nooit een wedstrijd. In 2015 stopte hij met boksen, maar voor deze wedstrijd tegen Conor McGregor zal hij zijn bokshandschoenen nog een keer aantrekken.

Kansen Bij de bookmakers is Mayweather de grote favoriet. Zo krijg je bij Ierse gokkantoren voor elke ingelegde euro op Mayweather slechts 1,25. Geld inleggen op een zege voor McGregor zou veel meer verdienen. Iedere euro levert dan 4,33 op.

Zaterdagnacht zal de hele wereld het gevecht bekijken. Dus ook in Ridderkerk, ruim 8,5 duizend kilometer van de boksring vandaan. Wie het graag op een groot scherm wil aanschouwen, kan een kaartje kopen voor de bioscoop in Rotterdam of voor het WTC gebouw, waar ook een groot scherm zal worden opgehangen. Ik zet mijn geld alvast in op Conor. Zelf zegt hij dat Mayweather binnen dertig seconden 'vermoord is'. Ik heb er alle vertrouwen in.

Youri mailen kan via redactiecombinatie@baruitgeverij.nl.