Zaalvoetbalcompetitie in Ridderkerk viert 40-jarig bestaan met toernooi

Komend seizoen bestaat de zaalvoetbalcompetitie in Ridderkerk 40 jaar. Iets om erg trots op te zijn. De competitie bestaat uit vier afdelingen. Waar in de hoofdklasse een prestatief niveau gehaald wordt, is het in de 3e klasse de sportieve en gezellige sfeer die de hoofdmoot voert. Het jubileum jaar wordt uiteraard gevierd met extra activiteiten en vernieuwingen op diverse gebieden.
In 1975 kwam een vriendengroep op het idee om op de vrijdagavond gezellig de week af te sluiten in sporthal De Beverbol met een potje zaalvoetbal. Dit groeide al snel uit in meerdere teams met als grondleggers teams als Noorlander, Van Buren, De Schouw, Piet de Bilde, Bouwbedrijf Schutte, Boomgaards Interieurbouw, Van Splunder, Sportcafe De Beverbol en Rabobank Ridderkerk, "Als ik mij niet vergis" aldus organisator Jan Dijksman over die begintijd.
De gezelligheid stond toen voorop en het voetballen was bijzaak, tot ergernis van één persoon die volop kritiek had op deze uitvoering van zaalvoetballen aan de bar. Spelregels en organisatie moest er komen. Dit kwam er ook toen Dirk Noorlander de organisatie overdroeg aan Jan Dijksman onder het motto; "Doe je best jonge, maak er wat moois van."
In overleg met het toenmalige SRS is er met deze acht teams in 1977 een begin gemaakt aan een nu niet meer weg te denken sport evenement in Ridderkerk. De opzet van een Zaalvoetbal Competitie (R.Z.C.) voor bedrijven met de simpele spelregel van geen lichamelijk contact was een gouden greep. Binnen enkele jaren groeide het aantal deelnemende teams naar een hoogte punt van 60 teams op de maandagavond, waarbij er zelfs twee seizoenen lang ook gebruik gemaakt moest worden van de woensdagavond.

Organisatiebureau
Door de enorme groei was het in 1994 noodzakelijk dat de competitie in een bedrijfsvorm gegoten werd om het voortbestaan te garanderen. Organisatiebureau J.Dijksman werd geboren en naast de Ridderkerkse Zaalvoetbal Competitie zijn zeven biljartteams en twee wielrenploegen van de ondergang gered. In 2006 hield het bestaan van het organisatiebureau op en werd de zaalvoetbalcompetitie overgenomen door de SRS (Stichting Ridderkerkse Sportaccommodaties), later Sport en Welzijn. In de periode van 2006 t/m 2013 heeft Holland Dijksman, zoon van Jan Dijksman, in dienst van SenW de organisatie op zich genomen. SenW heeft in 2013 de organisatie overgedragen aan Holland Dijksman en werd organisatiebureau Holland Actief in het leven geroepen.

Nieuwe website
Het 40-jarig bestaan gaat gevierd worden met onder meer een 'Jubileum Toernooi', dat vooraf zal gaan aan het komende competitieseizoen. Daarnaast introduceren de organisatie een vernieuwde website met nieuwe opties en mogelijkheden voor spelers en scheidsrechters. Zo heeft elk team zijn eigen teampagina, kunnen scheidsrechters direct de score invoeren via smartphone en een doelpunt toekennen aan een speler om een topscoorderslijst bij te kunnen houden. De eerdere compatibiliteits problemen zijn opgelost en de extra's zijn een welkome toevoegen voor iedereen. Spelers en scheidsrechters kijken uit naar het komend seizoen. Wie een keer wil komen kijken, is van harte uitgenodigd op de maandagavonden in de sporthallen, Drievliet, De Fakkel en De Beverbol.

Nieuwe teams
Nieuwe teams zijn altijd van harte welkom. Dus wil jij met vrienden en/of collega's in competitie-verband aan de gang in de zaal? Dat kan! Bij de zaalvoetbalcompetitie in Ridderkerk. Ook als individu kan men zich aanmelden. Er zijn altijd teams op zoek naar versterkingen. Ook scheidsrechters die de zaalvoetbalwedstrijden willen leiden kunnen zich bij de organisatie melden. Voor meer informatie: www.zaalvoetbalridderkerk.nl of organisatie@zaalvoetbalridderkerk.nl.

.