Ben Hoogstad aan boord van van de Kerguelen
Ben Hoogstad aan boord van van de Kerguelen Foto: Johan Kruithof

Wereldreis met vracht- en containerschepen

RIDDERKERK - Ridderkerker Ben Hoogstad heeft als passagier op containerschepen een reis om de wereld gemaakt. Hij wilde graag het Suez- en Panamakanaal zien en bouwde die wens uit tot een vaartrip die hem ook bracht naar Azië en Amerika. "Het heeft me wel zeven tot acht maanden gekost om het allemaal goed te plannen. Je moet dit heel goed voorbereiden" zegt hij over zijn zeereis van vierenhalve maand.
Hoogstad had vroeger de wens om te gaan varen, maar het was er nooit van gekomen. Na zijn pensionering besloot hij om zijn jongensdroom alsnog in vervulling te doen gaan. Hij ging aanvankelijk in zee met een rederij die met de eigen vrachtschepen reizen om de wereld aanbiedt. Toen duidelijk werd dat hij in verband met de veiligheid niet mee mocht op het traject langs Somalië, besloot Ben om zelf te gaan combineren om toch het hele rondje te kunnen maken.
Het eerste deel van zijn reis maakte hij met het containerschip Kerguelen (18.000 containers!) van CMA CGM, waarmee het vanaf de Tweede Maasvlakte richting China ging. Stops met dit bijna 400 meter lange schip had de passagier in onder meer Le Havre, Malta en Dubai. Als Aziatische landen volgden daarna China, Zuid-Korea en Japan.
Veertien dagen was Hoogstad aan wal in Shanghai: "Met deze manier van reizen kun je niet exact weten wanneer je aankomt en weer vertrekt. Ik had ingeschat dat ik hier vier tot zes dagen zou hebben voor mijn overstap. Het zijn twee weken geworden. Beslist geen straf, want mijn vrouw toen voor een week overgekomen en we hebben samen genoten van die enorme stad."

Onder indruk
Na te zijn ingescheept op de Rickmers ms Shanghai kreeg Ben ook andere grote Chinese havensteden te zien, zoals Xingang en Qing Dao. In Kobe (Japan) was hij onder de indruk hoe snel deze stad weer is herbouwd na de verwoestende aardbeving van tien jaar geleden. Niet overal mocht de passagier aan wal. "Soms ontbraken simpelweg de douanefaciliteiten en voor Massan in Zuid-Korea wist ik vooraf dat ik daar niet van boord mocht" vertelt de Ridderkerker, die ook van zulke havendagen ten volle genoot. "Je ziet van alle kanten zoveel bedrijvigheid. Ik vond het heel bijzonder om het van zo dichtbij te zien en op deze manier de maritieme wereld mee te maken. Communiceren met de meeste havenwerkers kon ik niet, maar ik had wel contact. En overal heb ik aardige mensen ontmoet."
Onvergetelijk was ook het oversteken van de Grote Oceaan. "Die naam is terecht, want het is echt een grote plas" heeft Hoogstad ervaren: "In de ruim vier weken dat we overstaken heb ik maar één ander schip gezien en één op de radar. Het is een drukbevaren oceaan, maar zo groot dat schepen niet vaak bij elkaar in de buurt komen. Verrassend is dan weer wel dat je overal toch vogels blijft zien."

Niet verveeld
Ook op de dagen dat er alleen maar water was te zien, was de reiziger aan het genieten: "Je moet je er natuurlijk wel op instellen dat je het die dagen moet doen zonder telefonisch bereik en wifi. Ik had een e-reader bij me met flink wat titels, maar ik heb nog geen half boek gelezen. Geen moment heb ik me verveeld. Elke dag had ik ook een strak ritme met op tijd opstaan en voldoende beweging. En na twee rondjes op zo'n enorm schip heb je echt wel je beweging gehad. En met de steeds wisselende weersomsandigheden is de zee is zo verschrikkelijk mooi. Ik raakte daar niet op uitgekeken."
Voor het doorkruisen van het Panamakanaal bleef Hoogstad een nacht op. Zijn vrachtschip ging nog op de klassieke manier met door locomotieven getrokken kettingen over de 'trappen' van het kanaal, een operatie die bijna twaalf uur duurde. "Sinds een paar jaar is er ook een verbinding met nieuwe sluizen, maar dit was natuurlijk veel mooier om mee te maken. Met al die geluiden van de jungle om je heen is het onbeschrijfelijk" blikt Hoogstad terug.
De Ridderkerker kan iedereen zo'n reis aanraden. "Als je luxe wil reizen moet je kiezen voor een cruise. Maar als je echt iets van de wereld wil zien en meemaken moet je het op deze manier doen. Ik heb veel meer gezien dan alleen maar toeristische hoogtepunten."