Tien jaar Buurtbemiddeling in Ridderkerk

RIDDERKERK - Op 1 september bestaat Buurtbemiddeling in Ridderkerk tien jaar. In 2007 besloten geleden besloten de gemeente, Woonvisie en politie Buurtbemiddeling in te zetten bij (dreigende) burenconflicten. Een belangrijke reden hiervoor was dat deze instanties veel tijd kwijt waren met het ondersteunen bij dit soort conflicten.

Buurtbemiddeling wordt uitgevoerd door een coördinator en vrijwillige buurtbemiddelaars en is ondergebracht bij Sport en Welzijn. Zo'n 40 bemiddelaars hebben in de afgelopen 10 jaar de bewoners van Ridderkerk ondersteund bij hun problemen met de buren. Zonder hen was Buurtbemiddeling niet geworden wat het nu is: een niet meer weg te denken organisatie in Ridderkerk.

Er zijn regelmatig complimenten gemaakt over de vriendelijke en professionele werkwijze van de bemiddelaars. "We voelen ons echt gehoord" of  "door de bemiddelaars hebben we een manier kunnen vinden om het op te lossen met de buren", maar ook: "wat goed dat de bemiddelaars dit in hun vrije tijd willen doen." Lukt het dan altijd? Nee, helaas niet. Niet alle ruzies zijn geschikt om met behulp van Buurtbemiddeling op te lossen. Maar het is belangrijk dat bewoners zelf bereid zijn om mee te werken aan een oplossing. Als dat het geval is, is de kans op een geslaagde uitkomst zeer groot!

Heeft u last van burenstress? Kom gerust langs en ontvang advies (en een stress-huisje!). Dat kan in september iedere woensdag in september tussen 10.00 en 16.00 uur bij SenW aan de Sportlaan 8-10 of op afspraak via 0180-491135.